이 논문은 현대 중국 사회의 판시 현상을 분석한다. 꽌시란 두 사람 사이에 은혜의 교환을 바탕으로 형성되는 인간적 관계를 지칭하는 것으로, 그것의 정치적 중요성은 국가가 사회를 통제하는 수단으로 쓰이는 동시에 사회가 국가에 침투하는 비공직적 통로를 제공한다는 점에 있다. 그러나 그러한 수혜적 이익 대변체계 하에서는 이익대변의 기회가 불균둥하게 분배된다는 문제점이 있다. 또한 꽌시를 통해 표출되는 사회 제 집단의 이익은 정책의 수립과정보다 집행 과정에 집중되어 정책을 왜곡하는 결과를 낳고 있다. 따라서 중국 사회의 구성 원들을 모두 연결한다는 이유만으로 꽌시가 중국 시민사회의 기초를 제공할 수 있다는 주장은 비판적 검토가 필요하다. 꽌시의 결정적인 결함은 그것이 중국 사회에 만연한 부패와 불가분의 관계에 있다는 점이다. 꽌시를 만들고 유지하기 위해 필요한 의례와 단순한 뇌물 주고받기 사이의 경계가 명확히 설정되지 않는 한 꽌시가 인간관계의 윤리를 함양하는 중국의 전통으로서 보존되어야 한다는 주장은 설득력이 없다. 이러한 주장은 수많은 중국인들이 부족한 꽌시로 인해 부당한 결과를 감내해야 하는 현실을 철저히 외면하고 있다. 꽌 시는 그 자체가 사회적 자본으로서 다른 형태의 자본 창출에 필수적이고, 결과적으로 이미 분열되고 있는 중국사회의 계층간 격차를 더욱 확대하게 될 것이다.
This article explores the phenomenon of ``guanxi`` in contemporary China. It can be defined as a dyadic relationship between two individuals based on exchanges of personal affection. Its political significance is in that the state has utilized it as a means of controlling the society and that as a result the society has also found it as a route, perhaps the only route under the exclusionary corporatist system, of penetrating into the state and making its voices heard. But under such a clientelistic interest representation system the extent to which people have access to the state is certainly limited and distributed in a least even fashion. In this respect, the claim that guanxi can engender the basis of a civil society in the future requires more critical examination. Rather, what normally happens under these circumstances is the distortion of policies in implementation. Moreover, the practise of guanxi is inexorably connected to corruption, which both the state leaders and people acknowledge as the greatest impediment to the goal of a better China. Unless a clearly defined boundary between the social practices of guanxi and bribery is demarcated, therefore, the claim that guanxi is a good tradition that enhances the morality of human relationships cannot be sustained. Such a claim is completely detached from the reality in which most unpossessed people suffer from the relative paucity of guanxi. Guanxi itself is a social capital that is vital for acquiring other forms of capital and may deepen the already widening social schism in Chinese society.