메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

The reciprocal relationship between peer alienation and self-esteem among South Korean middle school students
Recommendations
Search
Questions

중학생의 또래소외감과 이원적 자아존중감 간의 상호관계

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Choi, Changyong (서울대학교) Lee, Juyeon (서울대학교) Shin, Yumi (서울대학교)
Journal
National Youth Policy Institute Studies on Korean Youth Vol.26 No.3(Wn.78) KCI Accredited Journals
Published
2015.8
Pages
247 - 276 (30page)

Usage

cover
📌
Topic
이 연구는 중학생들의 또래소외감과 자아존중감의 상호관계를 규명하고자 한다.
📖
Background
청소년기 또래관계와 자아존중감의 상호작용에 관한 연구가 부족하여, 이를 한국 아동청소년패널조사 데이터를 통해 검증하고자 하였다.
🔬
Method
중학교 1학년과 3학년의 코호트 데이터를 분석하여 2,259명의 응답을 자기회귀교차지연모형을 통해 연구하였다.
🏆
Result
중학교 1학년 시기의 또래소외감은 자기가치 및 자기비하와 유의한 관계를 보이며, 또래소외감은 자기비하에 긍정적 영향을 미쳤으나 자기가치와 자기비하는 이후의 또래소외감에 영향을 주지 않았다.
The reciprocal relationship between peer alienation and self-esteem among South Korean middle school students
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Research history (2)

  • Are you curious about the follow-up research of this article?
  • You can check more advanced research results through related academic papers or academic presentations.
  • Check the research history of this article

Abstract· Keywords

Report Errors
In theory terms at least, peer relationships and self-esteem, the two most important developmental outcomes in adolescence, have a reciprocal relationship. However, most previous research has failed to examine the bidirectional influence between these variables. The present study aimed to examine the longitudinal effects of each on the other, using the 7th grade cohort’s data (n=2259) of the 2010 and 2012 Korean Children and Youth Panel Survey. Specifically, this study examined the auto-regressive and cross-lagged effects of peer alienation and two dimensions of self-esteem, self-worth and self-deprecation, between the first and third year of middle school. The auto-regressive results showed that the levels of peer alienation, self-worth, and self-deprecation in the first year was positively related with the levels of each variable in the third year. The results of cross-lagged effects suggested that peer alienation positively influenced the later self-deprecation, while neither self-worth nor self-deprecation affected peer alienation over time. Additionally, self-worth was found to influence the later self-deprecation. Based on these results, the theoretical and practical implications are also discussed.

AI Summary

Topic

이 연구는 중학생들의 또래소외감과 자아존중감의 상호관계를 규명하고자 한다.

Background

청소년기 또래관계와 자아존중감의 상호작용에 관한 연구가 부족하여, 이를 한국 아동청소년패널조사 데이터를 통해 검증하고자 하였다.

Method

중학교 1학년과 3학년의 코호트 데이터를 분석하여 2,259명의 응답을 자기회귀교차지연모형을 통해 연구하였다.

Result

중학교 1학년 시기의 또래소외감은 자기가치 및 자기비하와 유의한 관계를 보이며, 또래소외감은 자기비하에 긍정적 영향을 미쳤으나 자기가치와 자기비하는 이후의 또래소외감에 영향을 주지 않았다.

주요내용

Contents

초록
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 논의 및 함의
참고문헌
ABSTRACT

References (73)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.