가곡은 소규모의 관현악 반주에 시조시를 노래하는 성악곡으로 가사나 시조의 반주와는 달리 악보대로 연주하여 그 반주의 역할을 확실히 담당 한다. 이 연구는 여창 가곡 중 첫 곡인 평조 이수대엽의 노래와 반주의 화음을 연구하였다. 비교 악기는 대금, 세피리, 해금, 가야금, 거문고의 관현반주이며, 노래를 기준으로 비교하고 악기별, 장별 등 유형에 따라 화음의 통계를 제시하여 여창 가곡 평조 이수대엽의 노래와 반주의 화음적 특징을 파악하였다. 가곡은 완전4도 혹은 완전5도 반주된다는 통설과는 다르게 다양한 화음이 나타났으며 장별, 악기별의 특징도 나타났다. 여창가곡 평조 이수대엽의 화음 중 많이 나타난 화음은 완전4 도, 완전5도, 장2도, 단7도, 장6도, 단3도, 장3도, 단6도 순이다. 노래와 관악기군의 화음은 다음과 같다. 관악기군 전체가 동일한 음으로 노래와 대비된 화음은 3장과 5장에서 많이 나타났으며, 완전4도의 화음이 가장 많이 나타났다. 노래와 대금, 노래와 세피리, 노래와 해금의 화음은 모두 완전5도가 가장 많이 나타났다. 또한 대금, 해금과 세피리의 유형은 3 · 4 · 5장에서 장2도의 화음이 많이 나타났다. 노래와 현악기군의 화음은 다음과 같다. 현악기군 전체가 동일한 음으로 노래와 대비된 화음은 완전5도가 가장 많이 나타났다. 가야금과 거문고의 대비 화음 중 많이 나타난 화음은 완전4도?완전5도?장2도 순이다. 가야금의 슬기둥 주법과 거문고의 싸랭 주법이 동일한 박에 대비되어 나타난 화음은 완전5도가 가장 많았으며 반주전체의 악기가 동일한 음으로 노래와 대비된 화음은 완전4도와 단7도가 가장 많이 나타났다, 현악기 대 관악기의 화음은 단7도가 가장 많이 쓰였다. 장별로 상이한 음을 대비 시키는 악기가 나타났는데 1장과 5장에서는 가야금 대 거문고와 관악기가 대비한 화음, 2장에서는 관악기와 가야금, 3장에서는 대금이 상이한 음으로 다른 악기들과 대비하여 다양한 화음으로 가곡을 반주하는 것으로 나타났다.
Song is a vocal music that sings Sijo(traditional Korean poem) poem along with small scale orchestral music accompaniment, which is performed according to score differently from accompaniment of lyrics or Sijo, so that definitely performs the role of the accompaniment. This research aimed at investigating Pyeongjo Yisudaeyeob’s song and accompaniment harmony, the first melody among Yeochang songs. Comparative instruments were orchestral accompaniment with Daegeum, Sepiri, Haegeum, Gayageum, and Geomungo, this research understood the harmony characteristic of Yeochang song Pyeongjo Yisudaeyeob’s song and accompaniment by comparing based on song suggesting statistics of harmony according to the type, e.g. instrument, scene, etc. Song displayed various harmony, differently from the common theory that it is accompanied with tetra chord or minor triad, also, characteristic per scene and instrument appeared. Most frequently appearing harmonies among Yeochang song Pyeongjo Yisudaeyeob are in order of tetra chord, minor triad, major 2 do, minor 7 do, major 6 do, minor 3 do, major 3 do, and minor 6 do. Harmony of song and orchestral instrument group is as follows. The harmony where the whole of orchestral instrument group displayed with the same tone contrasting with the song appeared frequently in scene 3 and scene 5, where tetra chord harmony appeared most frequently. Harmony of song and Daegeum, song and Sepiri, song and Haegeum all appeared in minor triad most frequently. Also, type of Daegeum, Haegeum, and Sepiri appeared most frequently in scene 3 · 4 · 5 in major 2 do harmony. Harmony of song and string instrument group is as follows. The harmony where the whole string instrument group contrasted with song with the same tone most frequently appeared with minor triad. The most frequently appearing harmonies among contrast harmony between Gayageum and Geomungo are in order of tetra chord?minor triad? major 2 do. The harmony of Seulgidung playing style of Gayageum and Ssaraeng playing style of Geomungo that appeared being contrasted with the same rhythm most frequently in minor triad, however the harmony of the instruments of the whole accompaniment that was contrasted with song with the same tone appeared most frequently in tetra chord and minor 7 do. Harmony between string instruments and orchestral instruments most frequently adopted minor 7 do. An instrument which contrasted different tone per scene appeared, i.e. in scene 1 and scene 5, harmony that contrasted Gayageum with Geomungo and orchestral instrument, in scene 2, orchestral instrument and Gayageum, and in scene 3, Daegeum accompanied song with various harmony being contrasted with other instruments with different tone.