본 연구의 목적은 학대경험, 자아존중감, 가족탄력성, 자살의 관계에서 가족탄력성의 조절효과 검증으로 학대경험 청소년의 자살예방을 위한 가족탄력성 향상에 대한 정책적 시사점을 도출하는데 있다. 전남 지역의 세 개 군의 중 고등학교에 재학 중인 학생 600명의 설문지 중 불성실하게 응답한 설문지 53부를 제외한 총 547명의 연구를 수행하였다. 척도는 Murray A. Straus (1979)의 아동학대, Beck, Kovacs & Weissmen(1979)의 자살, Coopersmith(1967)의 자아존중감, Boehm (2007)의 가족탄력성 이다. 자료분석은 기술통계, 상관관계, ANOVA, 회귀분석을 사용하였다. 연구 결과는 첫째, 학대경험 청소년은 54.2%, 학대유형에 따른 자살빈도는 신체적 학대의 경우가 많았다. 둘째, 회귀분석 결과 학대경험이 자살에 직접적인 정적 영향으로 학대경험이 높을수록 자살도 높은 것으로 나타났으며 또한 학대경험은 자아존중감을 통해 자살에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타나 자아존중감의 매개효과가 검증되었다. 셋째, 가족탄력성은 학대경험이 자살에 미치는 부적 영향과 높은 자존감이 자살에 미치는 부적 영향으로 조절효과가 검증되었다.
The purpose of this study is to examine the moderating effect of family resilience in the relationship of abuse experience, self-esteem, family resilience, and suicide, and make suggestion for policies to improve family resilience to prevent suicide of the youth with abuse experience. For this, a survey was conducted with 600 people at middle and high schools in three districts in Jeollanamdo, and, except 53 copies, total 547 copies used. The scales used child abuse of Murray A. Straus (1979), suicide of Beck, Kovacs & Weissmen(1979), self-esteem of Coopersmith(1967), and family resilience of Boehm (2007). The results: First, 54.2% of experienced abuse, and, as for the suicide frequency based on abuse types, physical abuse scored high. Second, the regression analysis showed that abuse experience has a direct positive effect on suicide, and higher abuse experience led to more suicide. Also, abuse experience turned out to have indirect effect on suicide through self-esteem, which proves the mediated effect of self-esteem. Third, family resilience was proven to have mediated effect as abuse experience has a negative effect on suicide, and high self-esteem has a negative effect on suicide.