최근의 가상교육은 인터넷 기술(IT ; Internet Technology)을 토대로 하여 가상의 공간인 인터넷 환경과 지식의 교환과 공유의 가해 주를 바탕으로 한 Portal의 개념으로 접근이 가능하다. 이러한 Portal 유형 중에서 전문정보를 짚이 있게 제공하고 섹션화 된 Portal 유형이 바로 Hub Portal Site이다. 현재의 가상 교육을 위한 Site들은 Hub Portal Site의 형식을 많이 지원하고 있으나, 컨텐츠 설계의 기준이 각기 다르고, 시각적, 인지적 인터페이스 측면에서 많은 문제점을 가지고 있다. 본 연구에서는 가상 교육 Site를 Hub Portal의 개념에 접목시켜 Hub Portal 기반의 가상 교육 컨텐츠를 위한 인터페이스 디자인을 분석하고 효용성 지수를 도출하여 향상된 웹 인터페이스 디자인의 접근을 기도하는데 그 의의가 있다. 효용성 모델 지수 측정에 있어 효용성에 대한 목표가 되는 두 가지의 축을 먼저 정의하였다. 여기서의 효용성 목표 설정은 X축으로 시각적(Visual) 지수(Vt)와 Y축으로 인지적(Cognitive) 지수(Ct) 기준으로 나누었으며, 이러한 두 개의 축을 중심으로 상관관계를 파악하여 효용성 지수를 유클리드 Space 법칙에 의한 최적 벡터값(Ig)으로 설정하였다. 여기서 시각적 지수(Vt)는 웹사이트의 디자인 아이덴티티에 해당되는 이미지, 디지털 타이포그라피, 레이아웃, 색채 등의 표현에 관련된 요소(Factor)들이며, 인지적 지수(Ct)는 사용자의 그룹, 학습 효과, 학습 과정, 웹사이트의 인터페이스 디자인 컴포넌트 활용도와 관련된 요소들이다. . 이를 수식화 하면 다음과 같다. Ig_2 = √ Vt^2 + Ct^2이러한 두 축을 접점으로 인터페이스 특성별 양적 측량(Quantitative Measurement)으로 수치화 함에 따라 가장 이상적인 효용성 모델 2차원 벡터값을 도출해 낼 수 있었다. 그러나 X축(Vt), Y축(Ct)은 항상 고정적이지 않고 유동적이기 때문에 벡터값(Ig2)은 항상 이상적인 값으로 도출되는 것이 아니다. 따라서 두 벡터의 사잇각은 코사인 법칙의 유동성이 존재하며 효용성의 최적화(Optimization)를 시도해야 한다. 따라서 계속적인 연구가 필요하며, 차후 연구에서는 이러한 효용성 지수를 바탕으로 인터페이스 디자인의 효용성을 평가하고 시스템을 설계하고 구현하는 연구를 진행할 것이다.
Today`s Cyber Education based on Internet Technology(IT) can be approcahed Portal Site concept to be background with Internet environment Cyber space and knowledge exchange and commons. In this Portal Site types, Hub Portal Site, that is the sectionized Portal types which produce professional information deeply. Today`s Web Sites for Cyber Education follow the form of Hub Portal mostly, but they have many problems like different standards of contents design and sides of visual and cognitive interface. In this study, we grafted Cyber Education sites into Hub Portal concepts, analyzed Interface design types for Cyber Education contents based on Hub Portal, and deduced the Usability index, so there is the meaning of trying approach of web interface design. In measuring Suability index, we defined two of target axes about Usability. Here, we divide Usability target setup in visual index(Vt) for X axis and cognitive index(Ct) for Y axis, grasping interrelation centered on two axes, so we set the Usability index optimized Vector value(Ig) by the law of Euclid`s space. Here, visual index(Vt) is the factors of web site design identity concerned in visual expressions like images, digital typography, layout and colors, and also, cognitive index(Ct) is the factors of user group, learning effects, learning process, and design component application degrees. This is the formularization of this. Ig_2 = √ Vt^2 + Ct^2 So we could conclude this idealist optimized Usability Model`s 2 dimension Vector value making quantitative measurement by interface characteristics into numerical value. But this Vector value(Ig_2) is not always concluded to ideal value because the X axis(Vt) and Y axis(Ct) are not always fixed but fluid. So there is a fluidity of cosine law in the two Vector`s interval angle and we should try the optimization of Usability. Therefor, we need continuous study, after this study, we would estimate interface design Usability based on Usability index, and continue the study of system design and embodiment.