본 연구의 목적은 고부가가치 쪽염색 제품의 개발과 마케팅 전략을 모색하기 위해 한국과 일본의 쪽염색 제품 판매 쇼핑몰 현황과 제품을 분석하는데 있다. 연구방법과 내용은 먼저 한국과 일본의 쪽염색 관련문헌과 선행연구를 중심으로 친환경 패션과 천연염색, 한국과 일본의 쪽염색에 대해 고찰한 다음, 한국과 일본에서 쪽염색 제품을 판매하고 있는 인터넷 쇼핑몰을 분석대상으로 하여 쇼핑몰의 오픈 연도, 오프라인 매장 유무, 업체별 소재지, 염재의 종류와 천연염색상품의 현황 및 아이템, 아이템별 가격대 등을 분석하여 비교하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 한국 쇼핑몰의 경우 온·오프라인 쇼핑몰의 90% 이상이 2000년 이후에 오픈한 반면, 일본의 경우 오프라인 쇼핑몰은 50%이상이 2000년 이전부터 오프라인 매장을 운영해 왔으며, 그 중 3업체는 100년 이상 운영되어오고 있었다. 업체별 소재지에서 한국은 쪽 재배면적의 40% 이상을 차지하는 전남 지역보다 서울과 경기에 많은 업체가 분포되어 있는 반면, 일본은 쪽이 가장 많이 생산되는 지역인 도쿠시마를 중심으로 그 인근 지역인 교토와 오사카, 오카야마 지역, 그리고 일본의 수도인 도쿄에 업체가 많이 분포되어 있었다. 둘째, 쪽염색 제품을 판매하고 있는 쇼핑몰에서 활용하고 있는 염재를 분석한 결과, 한국은 대부분의 업체가 쪽과 기타 염재를 같이 활용하고 있는 반면, 일본은 쪽염재 만을 활용하고 있는 업체가 많았다. 쪽과 다른 염재를 함께 활용하고 있는 업체 경우, 한국에서는 황토, 오배자, 감물, 소목, 양파, 쑥, 꼭두서니, 락, 황련, 일본은 감, 초목, 먹물, 머드, 오배자, 빈랑 순으로 많이 나타났다. 셋째, 인터넷 쇼핑몰의 제품에서 쪽염색 제품은 한국이 13.6%에 불과한 반면, 일본은 89.1%나 되었다. 쪽 염색 제품의 종류는 한국의 경우, 패션 소품이 가장 많고, 그 다음으로 성인복, 인테리어 소품, 침구 순이었으며 일본의 경우는 성인복이 가장 많고, 그 다음으로 패션 소품, 인테리어 소품, 원단 및 염료 순으로 많이 나타났다. 넷째, 아이템별 가격대를 분석한 결과, 일본 쪽염색 제품의 가격대가 한국 제품보다 다양한 것으로 나타났다. 한국과 일본의 쪽염색 제품별로 높게 나타난 가격대를 비교해 보면 성인복 중 티셔츠와 팬츠, 스커트 등은 일본, 투피스는 한국, 아동복에서 티셔츠는 일본 제품의 가격대가 높았고 신생아용품은 가격대가 유사한 것으로 나타났다. 패션 소품에서는 스카프, 손수건, 넥타이, 핸드폰 줄·열쇠고리, 인테리어 소품에서는 다기용품과 수건·행주는 한국, 쿠션, 방석, 실내화 등은 일본 제품의 가격대가 높았다. 그리고 쪽 염색 원단과 위생용품은 가격대가 유사했다. 이상의 연구결과 특화된 염료를 개발하고 이를 상품화해야 하며, 고유브랜드 개발, 소비자 욕구에 맞춘 디자인 및 가격의 다양화, 고부가가치화가 필요함을 알 수 있었다.
This study aims to analyze the present state and products of shopping malls that sell natural indigo dyed products in Korea and Japan to develop high value-added indigo dyed products and explore their marketing strategies. For study methods and contents, eco-fashion, natural dyeing, and indigo dyeing in Korea and Japan were reviewed with its focus on indigo dyeing-related literature and previous research were. Then, analysis and comparison were made on opening year, off-line shops, location, kinds of dyestuff, natural indigo dyed products and items, and the price zone of items in Internet shopping malls selling indigo dyed products in Korea and Japan. The results of this study are as follows. First, for Korean shopping malls, over 90% of on-and off-line shopping malls were opened after 2000, whereas over 50% of Japanese off-line shopping malls were opened before 2000. Of these Japanese shopping malls, three shops have been run over 100 years. Concerning the location, many Korean shops were located in Seoul and Gyeonggi rather than Jeonnam. which accounted for over 40% of indigo plant farming. However, most Japanese shops were distributed in Tokushima where the indigo plant commonly grows, neighboring areas such as Kyoto, Osaka, and Okayama, and Tokyo, the capital of Japan. Second, the results of analyzing the dyestuff which was used in shopping malls selling natural indigo dyed products indicate that most Korean shops used both the indigo plant and other dyestuff, whereas Japanese shops commonly used the indigo plant alone. In the cases where they used natural indigo dyes and the other dyes, the most frequently used dyes in the Korean shopping malls were loess, followed by gullnut, persimmon, sappan wood, onion, madder, lac and goldthread. In the Japanese shopping malls, the most frequent dyes were persimmon, followed by vegetation, Chinese ink, mud, gullnut, and betel nut. Third, for the products of internet shopping malls, natural indigo dyed products accounted for 13.6% in Korea but 89.1% in Japan. The highest ordered natural indigo product categories in Korean shopping malls were accessories, followed by adult clothes, interior decoration products, and bedding. In the Japanese shopping malls, the highest ordered natural indigo product categories were adult clothes, followed by accessories, interior decoration products, and natural indigo dyed fabrics and dyes. Forth, as a result of analyzing the price zone for these items, it was found that Japanese natural indigo dyed products had a more diverse price zone than Korean ones. In a comparison of the price zone of the natural indigo dyed products between Korea and Japan, it was found that while Japanese products had a higher price zone in T-shirts, pants, and skirts for adults and T-shirts for kids, Korean products had a higher price zone in two-pieces. A similar price zone was found in baby goods. While the price zone of scarf, handkerchief, necktie, mobile phone strings, key holders(fashion accessories), tea wares(interior goods), towels, and dishcloths was higher in Korea. However, the price zone of cushions and slippers was higher in Korea. Natural indigo dyed fabrics and hygiene products showed a similar price zone in both countries. Based on these results, it is necessary to develope and commercialize special dyes, develop proper brands, diversify design and price to meet consumer`s needs, and create high added value.