본 연구에서는 의복, 메이크업, 헤어를 중심으로 하여 신체이미지와 토털 패션이미지와의 관계를 분석해 보고자 한다. 본 연구의 자료는 경남지역에 거주하는 성인여성 306명을 대상으로 2009년 6월에 수집되었다. 자료를 분석하기 위해서 빈도분석, F-검증, t-검증, Duncan검증, 요인분석, 신뢰도분석, 적률상관분석, 다중회귀분석이 사용되었다. 그에 따른 연구결과는 다음과 같다. 신체이미지를 요인분석한 결과 체중관심, 외모관심, 외모자신감으로 구성되었다. 의복이미지, 메이크업이미지, 헤어이미지를 요인분석한 결과 의복이미지는 품위성, 젊음, 현시성으로, 메이크업이미지는 현대성, 낭만성, 무난성으로, 헤어이미지는 매력성, 개성, 온유성, 귀염성으로 도출되었다. 인구통계적 변인에 따라 액세서리 착용과 화장 정도는 유의한 차이를 보였다. 신체이미지는 의복이미지, 메이크업이미지, 헤어이미지에서 많은 상관성이 있었으며, 신체이미지는 의복이미지, 메이크업이미지, 헤어이미지에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study aims to characterize the relationships between body image and total fashion image on clothing, make-up, and hair. The subjects of the study were 306 women who lived in Gyeongnam area. Data were collected during June in 2009. Statistical analysis used in this study were frequency, F-test, t-test, Duncan test, factor analysis, Cronbach`s α, correlation coefficient, and multiple regression. The results of this study were as follows. The body image according to the demographic characteristic of women showed significant difference. Three factors of body image were titled as interest in weight, interest in appearance, and confidence of body. Three factors of clothing image were titled as elegance, youth, and visibility. Three factors of make-up image were titled as modern, romanticism, and mediocrity. Four factors of hair image were titled as attraction, individuality, gentleness, and cuteness. The body image resulted in correlation with the clothing image, make-up image, and hair image. The body image had a influence on the clothing image, make-up image, and hair image.