오늘날 현대사회는 지식정보화의 물결 속에서 고유 영역간의 경계가 무너지고 다원적 가치가 존중되는 추세에 있으며, 문화예술의 영역에 있어서도 기존의 평면적, 일원화된 법칙과 구조에서 벗어나 영상매체와의 접목, 가상현실과의 실험적 형태, 전시형태의 대형화, 디지털화된 대량복제 등의 더욱더 복잡해지고 다원화된 체제로 재구성 되어가고 있다. 이러한 흐름 속에서 공예디자인 분야의 미래도 디자인 중심적 세태에서 벗어나 새로운 좌표를 설정해야 한다. 지식정보화 산업(Intelligent Technology)으로의 경도, 기술 중심적 경제논리, 가상공간을 질주하는 디지털 문화 등과 접목되어 경제적으로나 문화적으로나 새로운 부가가치를 창출해야 하는 시대로 접어든 것이다. 그런데 이와 같은 현대사회의 변혁을 가능케 한 문화혁명의 중심에는 컴퓨터산업이 주체가 되어 그 흐름의 주도 역할을 해왔다. 컴퓨터의 발명 이래 지속적인 발전을 보인 컴퓨터 기술과 정보통신의 발달로 인하여 현대의 시각표현 매체는 멀티미디어 적이며 다중적인 체제로 확장되고, 다양한 영역과 연계되어 새로운 표현기법들을 창출해내고 있다. 공예디자인 분야 또한 시각적 표현 매체를 기반으로 한다는 점에서 컴퓨터 기술과의 접목은 필연적일 수밖에 없으며 이미 여러 분야에서 실용화와 다양한 시도가 이루어지고 있는 실정이다. 공예분야에서의 컴퓨터 기술의 접목은 시각적 표현수단인 새로운 매체로서의 활용이라는 디자인적 측면뿐만 아니라 대량생산, 시간단축, 다양성 등의 기능적, 경제적 측면에서도 그 가치가 중요하다 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 공예디자인분야에서의 다각적 측면에서 그 중요성이 대두되고 있는 컴퓨터 그래픽 프로그램의 기법과 그 활용방안의 연구를 통해 현대 공예산업의 발전을 도모하고자 하며 연구의 내용은 다음과 같은 과정으로 진행되었다. 첫째, 서론으로 연구의 목적과 연구방법 및 범위에 대하여 기술하였으며, 컴퓨터 활용방안에 대한 연구의 필요성에 대해 제시하였다. 둘째, 본론으로 다양한 공예디자인 분야에서 활용되고 있는 컴퓨터 그래픽 프로그램의 문헌적 고찰을 통한 이론적 이해와 함께 제품 디자인 과정의 활용사례에 통해 연구를 진행하였다. 또한, 전통소재의 모티브를 주제로 하여 컴퓨터 그래픽 프로그램을 활용하여 섬유디자인 분야의 제품을 개발하였다. 셋째, 연구의 결과로 이상의 연구내용을 정리, 요약하고 공예디자인 분야의 컴퓨터 그래픽 활용의 중요성과 이를 통한 앞으로의 발전 방향성 및 해결방안에 대해 제시하였다. 본 연구자는 공예디자인 분야에서 컴퓨터 그래픽의 적극 활용을 통해 공예산업의 발전을 기대하며, 앞으로 다양한 컴퓨터 기법의 개발을 꾀하는데 본 연구가 기초자료로 활용되기를 기대한다.
Today`s modern society has a trend of collapsing boundaries of distinct territories and of respecting diversified values amid a wave of knowledge information; thus culture art area goes beyond existing flat and unitary rules and structure and is restructured into more complex and diversified system such as a graft with visual media, experimental form with virtual reality, gigantism of exhibition form, digitalized mass copies, and so on. Reflecting this trend, the future of artistic craft design department should set a new coordinate which breaks out of the condition centering design. This is an era when it has to create new value added economically or culturally by grafting with giving energies to intelligent technology, economic logic centering technology, digital culture that runs in virtual reality, etc. In the middle of this cultural revolution which enabled such change of modern society, however, computer industry was the subject that lead the trend. Due to computer technology and information communication which developed continuously since the invention of computer, modern visual media expands into multimedia and multiple system, links to various areas, and creates new expressive techniques. As artistic craft design area also has its foundation of visual expressive medium, it is essential to graft with computer technology, while ways to putting it to practical use and various trials are already on the way in many fields. Graft of computer technology in artistic craft design field is important not only from the aspect of design as a utilization of new medium of visual expressive medium, but also in the functional and economic aspect of mass production, reduction of working time, diversity, etc. Therefore, this study aims to promote development of modern artistic craft design industry by studying computer graphic program technique and its utilization methods which has multi-dimensional importance in artistic craft design area. First, introduction will describe the goal, method, and range of the study and will suggest the necessity of studying utilization method of computer. Second, body of the study will proceed via theoretical understanding through a review of literature on computer graphic program that are utilized in various artistic craft design department and via utilization examples in the process of product design. Moreover, a product of textile design is developed by utilizing computer graphic program with a theme of traditional material motive. Third, as a result of the study, works are analyzed and summed while in artistic craft design field the importance of utilization of computer graphic though which the direction of development ahead and solution are suggested. The researcher expects development of artistic craft industry through active utilization of computer graphics in the artistic craft design area and hopes that this study be utilized as basic material of developing various computer techniques in the future.