본 연구는 신제품개발을 위한 제품디자인 개발의 주요 요인과 상품화 실현과의 관련성을 실증적으로 고찰하는 데 목적이 있었다. 이를 위해 제품디자인 개발의 주요 요인을 제품디자인 조직개발과 운영, 타부서와 협력관계, 아이디어 창안 프로세스의 운영, 디자이너 사고와 역량, 제품디자인 개발과정의 운영이란 5가지 요인을 독립변수로 설정하고, 차별화된 고부가가치 상품화를 종속변수로 설정하여 모형을 구축하고, 설문지에 의한 자료를 바탕으로 가설검증을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 세 가지 결론을 얻었다. 첫째, 신제품개발에서 차별화된 상품실현의 영향요인은 ‘제품디자인 조직개발’, ‘타부서와의 협력관계’,‘디자이너 사고와 역량’, ‘제품디자인 개발과정의 운영’요인으로 나타났으며, ‘아이디어 창안기법의 운영’은통계적으로 유의하지 않게 나타났다. 둘째, 신제품개발에서 고부가가치 상품실현의 영향 요인은 ‘제품디자인 조직개발’, ‘타부서와의 협력관계’, ‘디자이너 사고와 역량’ 요인으로 나타났으며, ‘아이디어 창안기법의 운영’과 ‘제품디자인 개발과정의 운영’요인은 통계적으로 유의하지 않게 나타났다. 셋째, 신제품 디자인 개발 요인 중 차별화된 고부가가치 상품화 실현에 우선적으로 영향을 미치는 요인은 ‘디자이너의 사고와 역량’ 요인과 ‘제품디자인 조직개발 및 운영’ 요인으로 나타났다. 이에 비해 ‘아이디어 창안기법의 운영’ 요인이나 ‘제품디자인 개발과 정의 운영’ 요인은 다른 요인보다 상대적으로 적게 영향을 미치거나 비(非)유의적인 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 차별화된 고부가가치의 상품실현을 위해 무엇보다도 ‘디자이너의 사고와 역량’ 요인과 ‘제품디자인 조직개발 및 운영’ 요인을 중심으로 제품디자인 개발에 대한 전략적 방안을 강구해야 한다고 생각된다. 본 연구의 시사점은 신제품개발 과정에서 제품디자인 개발의 주요 요인을 고려하여 상품화 실현을 확보하는 데 유용한 정보가 될 수 있으며, 아울러 제품디자인 개발에 영향력이 있는 핵심 요인을 파악하여 상품화 실현의 전략적 방안을 강구하는 데 참고 자료가될 수 있다고 생각된다. 마지막으로 본 논문의 한계점은 연구대상 산업의 미분류와 표본수의 제한으로 결론을 모든 산업으로 일반화하기에는 다소 무리가 있다. 따라서 향후의 연구과제로 많은 수의 표본으로 연구대상을 확대하여 산업별 제품디자인 개발의 영향요인을 분석할 필요가 있다.
This study intended to take an empirical consideration of relationships between the major factors of product design development for new product development and the realization of commercialization. For this, following 5 major factors of product design development were established as independent variables, i.e. development and operation of product design organization, cooperation with other departments, operation of idea creation process, designers` thought and competence, and operation of product design development; differentiated high value commercialization was established as a dependent variable, and then a model was built. Hypothesis verification was conducted on the basis of data obtained from questionnaires. As a result, 3 conclusions are drawn as follows; First, factors of differentiated commercialization in new product development were shown in following order; ``Development of product design organization``, ``Cooperation with other departments``, ``Designers`` thought and competence`, and ``Operation of product design development`` while ``Operation of idea creation process`` was not shown statistically significant. Second, factors of high value commercialization in new product development were ``development of product design organization``, ``cooperation with other departments``, and ``designers`` thought and competence` while ``operation of idea creation process`` and ``operation of product design development`` were not found statistically significant. Third, factors preferentially affecting differentiated high value commercialization among those in new product development were ``designers`` thought and competence` and ``development and operation of product design organization``. In comparison, ``operation of idea creation process`` and ``operation of product design development`` were relatively less influential or insignificant than other factors. Accordingly, it is required to devise a strategic method for product design development with focus mainly on ``designers`` thought and competence` and ``development and operation of product design organization`` in order to realize differentiated high value commercialization. It is believed that implications of this study can be useful information to secure realization of commercialization by considering major factors of product design development in the course of new product development and also can be reference data to seek for strategic method to realize commercialization by grasping core factor with influence over product design development. Finally, it is somewhat unreasonable to generalize conclusion of this thesis to all the industries due to its restrictions arising from non-classification of industries and limitation on samples. Therefore, subsequent researches are required to analyze influence factors of industry-wise product design development through much more samples in the future.