본 연구는 시대의 흐름에 따라 변화하는 청소년의 성향에 대한 이해를 높이고, 청소년들이 보다 만족할수 있는 교복 개선 방향의 한 방법을 제시하는 데에 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위해 경상남도 시 지역에 거주하는 여고생을 대상으로 현재 착용하고 있는 교복에 대한 태도 및 만족도, 그리고 교복디자인 선호도에 대한 조사를 실시하였다. 본 연구는 설문지를 측정도구로 사용하였으며, 437부의 설문지가최종 분석에 사용되었다. 자료 분석을 위해 빈도분석과 기술통계분석, 요인분석을 실시하였다. 여고생의 교복 착용 태도를 분석한 결과, 전체적으로 단정성과 심리적 안정감 요인에는 긍정적인 태도를 나타냈으나, 활용성, 심미성, 활동성은 부정적인 태도를 보이는 것으로 나타났다. 교복 품목별 만족도는 조끼가 가장 높게 나타났으며, 가장 낮은 품목은 재킷이었다. 교복에서 개선해야 하는 품목은 팬츠가 가장높았으며, 교복으로 필요한 품목은 스커트가 가장 높았다. 교복 품목별 디자인 선호도를 조사한 결과, 재킷은 허리선 길이의 테일러드 칼라, 싱글-피티드 여밈을 가장 선호하는 것으로 나타났으며, 블라우스는 셔츠칼라에 셔츠 소매 블라우스를 선호하였다. 조끼는 브이넥니트 조끼 형태를 가장 선호하는 것으로 나타났으며 스커트는 무릎 위 길이의 타이트 스커트를 선호하고 있었다. 또한 스키니 팬츠와 패딩(파카), 그리고 넥타이 액세서리를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 이상의 본 연구에서 자기표현의 욕구와 외모에 대한 관심이 높은 여고생을 대상으로 교복 개선 요구및 교복 디자인 선호도를 분석함으로써 보다 만족할수 있는 교복 디자인과 교복 개선 방향을 제시하고자 하였다. 이를 통해 본 연구는 청소년의 의생활 연구를 위한 중요한 기초자료로 이용될 수 있을 것이다.
This study seeks to improve the understanding of teenagers` changing preferences for school style and fashion. In doing so, this study also aims to provide an alternative school uniform styling that better satisfies teens` changing demands. As a result, a survey was conducted involving high school girls who live in a city in the Gyeongsangnam-do region of Korea to determine their attitude toward, satisfaction with, and preferences of the school uniforms they wear. The survey materials used for this study were collected from a total of 437 subjects through a questionnaire. The data collected were given a frequency analysis, a technical statistics analysis, a factor analysis. There are six factors associated with high school girls` school uniforms attitude. Whereas students rated neatness and psychological reassurance quite highly, they did not react so enthusiastically to usability, aesthetics, and room for activity. Of the school uniform pieces, students rated vests as the most satisfactory, and blazers as the least satisfactory. They picked pants as the school uniform piece that requires the greatest improvement. And they picked the skirt as the most essential school uniform item. Students preferred waist-length blazers with tailored collars most to other blazer designs. They also most preferred the single-fitted closure, and the blouse with the dress-shirt collars and sleeves. V-necked vests were also most popular among all vest designs, along with form-fitting skirts that touch slightly above the knees. Students also most preferred skinny pants, goose-down or duck-down parkas, and neckties. In conclusion, we determine what today`s high school students think of their school uniforms, and what uniform designs they most preferred, using a survey of high school girls that are believed to be at the most fashion-sensitive age. Surveying high school girls` demands for different school uniform designs, preferred school uniform looks, and elements of school uniform designs, this study provides important basic data for research on teenagers` fashion and clothing.