주요 기술, 성분, 요소를 개발하고 그것을 브랜드화하는 인브랜딩은 브랜드 마케팅이 고도화되고 있는 상황에서 그 필요성이 증대하고 있다. 이에 본 연구에서는 인브랜드 디자인을 통해 소비자가 인식하는 인브랜드 이미지 및 브랜드 태도, 구매의도를 중심으로 분석함으로써 인브랜드 이미지와 소비자가 인브랜드를 선택하는 행동의 기준이 되는 브랜드 태도, 실제구매행동으로 연결되는 구매의도의 관계 및 미치는 영향을 파악하여 소비자-인브랜드 관계를 실증적으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 연구의 방법으로는 이론적 고찰을 위해 국내외 논문, 학술지, 전문서적, 간행물 등을 활용하였으며, 수집된 자료는 SPSS를 이용한 통계분석과 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 인브랜드 디자인이 적용된 제품을 인지 하고 구매한 경험이 있는 소비자는 88.4%로 대부분을 차지하였으며 성별로는 남자가 제품을 인지하고 구매한 경험이 많은 것으로 조사되었다. 인브랜드 적용 제품 구입 시 가전업계, 식음료업계 순으로 영향을 미친다고 인식하는 것으로 나타났다. 인브랜드 이미지, 브랜드 태도, 제품 구매의도에 있어서 소비자의 인식은 인브랜드 이미지에 대해 긍적적으로 인식하였으며, 인브랜드에 대한 브랜드 태도 역시 높게 나타났다. 그러나 소비자들의 인브랜드 제품의 구매 의도는 그다지 높지 않았으며 이는 완제품의 실질적 품질, 기능, 효용 등과 브랜드 속 요소 브랜드인 인브랜드의 속성에서 기인한 결과라고 사료된다. 인브랜드 이미지가 인브랜드 태도에 미치는 영향을 살펴보면 인브랜드 이미지에 대해 긍정적으로 인식할수록 인브랜드 태도가 높은 것으로 나타났으며 소비자들은 신뢰성과 상징성, 그리고 차별성이 높을수록 인브랜드에 대한 태도가 높고, 신뢰성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인브랜드 이미지가 제품구매의도에 미치는 영향을 살펴보면 소비자들은 인브랜드의 이미지에 대해 긍정적으로 인식할수록 인브랜드 제품 구매의도가 높았으며 특히 제품 구매의도에는 신뢰성이 전문성보다 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인브랜드의 태도가 제품 구매의도에 미치는 영향은 소비자들은 인브랜드에 대한 태도가 높을수록 인브랜드 제품 구매의도가 높음을 알 수 있었고 인브랜드 태도는 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 향을 미치며 인브랜드와 소비자의 신뢰성를 바탕으로 한 관계구축은 고객만족과 충성도에 영향을 미쳐 다양한 부가가치를 창출할 것이다.
In-branding, which develops major technology, component, and element and makes it brand, is being increased its necessity in a situation of being advanced the brand marketing. Accordingly, the purpose of this study is to empirically analyze relationship between consumer and in-brand by grasping the relationship among in-brand image, brand attitude of becoming a standard that consumers select in-brand, and purchase intention, which is connected to actual purchase behavior, after intensively analyzing in-brand image of being perceived by consumers, brand attitude, and purchase intention through in-brand design. A research method was utilized theses at home and abroad, academic journals, speciality books, and publications for theoretical consideration. The collected data were carried out statistical analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis by using SPSS. As a result of analysis, the consumers who have experience of recognizing and purchasing product with application of in-brand design accounted for 88.4%, thereby having possessed the majority. By gender, men were surveyed to have lots of experiences of recognizing and purchasing product. They were indicated to have recognition as saying of having influence in order of home electronic businesses and food-beverage businesses upon when purchasing product with application of in-brand. In the in-brand image, brand attitude, and product purchase intention, the consumers`` recognition was positive on in-brand image. Even brand attitude toward in-brand was indicated highly. However, consumers`` purchase intention of in-brand product wasn``t so high. This is considered to be the outcome that resulted from property of in-brand, which is element brand in the middle of brand in addition to substantial quality, function and utility in a finished product. Examining the influence of in-brand mage upon in-brand attitude, the in-brand attitude was indicated to be higher in the more positive recognition on in-brand image. Consumers were indicated to have higher attitude toward in-brand in the higher reliability, symbolism, and difference. Reliability was shown to have the greatest influence. Examining the influence of in-brand mage upon purchase intention of product, the consumers had higher purchase intention of in-brand product in the more positive recognition on in-brand image. Especially, reliability was shown to have greater influence than professionalism upon purchase intention of product. As for influence of in-brand attitude upon purchase intention of product, the consumers could be known to have higher purchase intention of in-brand product in the higher attitude toward in-brand. In-brand attitude was indicated to have influence upon purchase intention. As a result of the above research, the positive in-brand image favorably changes consumers`` attitude, thereby having influence upon purchase. The implementation of relationship based on in-brand and consumers`` reliability has influence upon customer satisfaction and loyalty, thereby likely creating diverse values-added.