본 연구는 스마트폰 제품디자인에서 감성요소가 브랜드 선호도와 브랜드 충성도에 미치는 영향력을 고찰하는 데 목적이 있다. 이를 위해 스마트폰 제품디자인 감성요소를 형태, 촉감, 색상, 성능, 사용성, 가치, 신뢰성으로 나누고, 이들 요소와 브랜드 선호도 및 브랜드 충성도와의 관련성을 실증적으로 분석하였다. 실증분석의 대상자는 서울과 수도권에 거주하는 20~60대 성인남녀로써 해당 제품을 구입하였거나, 구입을 상담한 사람을 중심으로 확률표본을 구성하였다. 총 수집된 자료는 223개로 집계되었으나, 내용이 불충분한 9개를 제외한 214개를 최종자료로 사용하였다. 분석 결과는 다음과 같이 크게 세 가지로 요약할 수있다. 첫째, 스마트폰 제품디자인에서 감성요소는 브랜드선호도에 유의한 영향을 미치며, 상대적 영향력이 큰요소는 ‘성능’ 요소와 ‘색상’ 요소로 나타났다. 따라서‘성능’ 요소와 ‘색상’ 요소의 영향력이 높을수록 브랜드 선호도가 높을 것으로 판단된다. 둘째, 스마트폰 제품디자인에서 감성요소는 브랜드충성도에 유의한 영향을 미치며, 상대적 영향력이 큰요소는 ‘신뢰성’ 요소와 ‘성능’ 요소로 나타났다. 따라서 ‘신뢰성’ 요소와 ‘성능’ 요소의 영향력이 높을수록 브랜드 충성도가 높을 것으로 판단된다. 셋째, 스마트폰 제품에서 브랜드 선호도가 높을수록 브랜드 충성도가 높을 것으로 판단할 수 있다. 본 연구의 시사점은 제품디자인 감성요소들 중에서 영향력이 있는 요소를 구체적으로 파악함으로써 감성요소를 중시하는 소비자 특성에 맞는 제품디자인에접근할 수 있도록 한 점이다. 그리고 개별적인 감성요소의 영향력을 지양하고 여러 요소들을 동시에 고려한 통합적인 접근을 시도함으로써 스마트폰 제품디자인의 감성요소가 브랜드 선호도와 브랜드 충성도에미치는 영향력을 재조명하는 계기가 될 수 있을 것으로 생각된다. 마지막으로 본 연구의 한계점은 연구대상을 서울과 수도권에 거주한 남녀로 설정함에 따라 표본이 제한됨으로써 연구결과를 광범위한 지역의 모든 소비자에게 일반화시키기에는 무리가 있다. 따라서 향후에는 성별, 연령별, 지역별로 구분한 사용자의 감성을 바탕으로 브랜드 선호도와 브랜드 충성도를 평가하는 과제가 요구된다.
This study is intended to explore the impact ofemotional elements of smartphone design on the brandpreference and brand loyalty. To accomplish theobjective, the emotional elements were established asfollows: form, texture, color, performance, usability, value and reliability. After that, the relevance betweensuch elements and brand preference and brand loyaltywas empirically analyzed. The target of empirical analysis was adult malesand females in their 20s to 60s residing in Seoul andmetropolitan regions, who purchased a smartphone orconsidered buying one while talking to a sales clerk. Based on the target, a probability sample was formed. After a survey, 223 questionnaires were collected, and214 of which were used for final analysis, excluding 9with insufficient information. The analyzed findings can be summarized as thefollowing three points. First, emotional elements of smartphone designhad significant impact on the brand preference. Amongthe elements, the most influential ones were ‘performance’ and ``colors.`` Thus, as the influence of ‘performance’ and ``colors`` becomes higher, the brandpreference also becomes higher. Second, emotional elements of smartphone designhad significant impact on the brand loyalty. Among theelements, the most influential ones were ‘reliability’ and ``performance.`` Thus, as the influence of ‘reliability’ and ``performance`` becomes higher, the brand loyalty alsobecomes higher. Third, the research has revealed that as brandpreference for smartphone becomes higher, it has asignificant impact on the brand loyalty. These findings are meaningful in that they allowsmartphone producers to approach design that fits thecharacteristics of consumers by identifying theinfluential elements in detail, among the emotionalelements of product design. Also, these study findingscould shed new light on the impact of emotionalelements of smartphone design on brand preference andbrand loyalty by steering away from individualemotional elements and using an integrated approachthat considers all relevant elements at the same time. Finally, one limitation is that these findings are notbroad enough to be extended to all individuals in allareas, since the target is limited to men and womenresiding in Seoul and metropolitan regions. Therefore, the follow-up studies should evaluate the brandpreference and brand loyalty based on the emotionalaspects of users by gender, age, and region.