문명이 발달할수록 물질의 보급 뿐 아니라 지식 또한 급속도로 늘어나, 현대인들은 수많은 데이터 속에서 필요한 정보와 지식을 스스로 찾아내고 편집해서 활용해야 한다. 인포그래픽은 인간의 인지와 사고의 범위를 넓혀주는 도구로서, 빅데이터 시대 속에서 등장한 새로운 형태의 지식의 편집 상태이다. 이 중, 포토 인포그래픽은 사진을 사용하여 정보를 전달함으로써 벡터 기반의 인포그래픽들 사이에서 손쉽게 주목을 끌 수 있는 장점을 지닌다. 이에 본 논문은 포토 인포그래픽을 중심으로 하인쯔크로웰(Heinz Kroehl)의 그래픽 기재로써의 메타포 (metaphor) 분류법을 통해 포토 인포그래픽의 유형을 분석하고, 알베르토 카이로(Alberto Cairo)의 ‘수레바퀴모델’를 바탕으로 포토 인포그래픽만의 특성을 파악하여 효과적인 정보전달에 있어 포토 인포그래픽만의 적용가능성을 연구하는데 그 목적이 있다. 연구 방법으로는 문헌연구와 인터넷 탐색, 사례 연구이며, 실제 사진이 사용된 포토 인포그래픽으로 그 범주를 한정하였다. 포토 인포그래픽은 사용한 사진의 상징적 쓰임새에 따라서, ‘지표적 포토 인포그래픽’, ‘도상적 포토 인포그래픽’, ‘상징적(의미확장) 포토 인포그래픽’으로 분류되었다. 또한 포토 인포그래픽의 특징은 다음과 같다. 첫째, 사용된 데이터의 양이 타 인포그래픽에 비해 희박하여 인터페이스가 다소 간결하지만 사용된 시각요소들이 매우 기능적이다. 둘째, 정보 전달 측면에서 사용자에게 구체적이고 사실적인 이미지를 제공함으로서 정보 분석을 용이하게 하며, 일반인들이 사진을 사용하여 쉽게 정보를 시각화 할 수 있어 인포그래픽 제작의 대중화를 꾀할 수 있는 기회를 제공한다. 셋째, 정보 수용자가 사진을 해석하는 동안 흥미와 재미를 경험할 수 있어 정보의 주목성과 기억력을 향상시킬 수 있다. 이와 같은 결과를 통하여 현재 포토 인포그래픽의 제작 현황을 파악할 수 있었으며 정보내용에 따른 사진과 시각표현의 상호연관성을 고려하여 상징별 포토인포그래픽의 유형과 메시지의 특징을 살펴보았다. 따라서 데이터의 분석에 맞는 적합한 포토 인포그래픽 사용은 정보를 제작하는 디자이너나 정보 수용자의 입장에서 효과적인 시각 소통을 위한 새로운 돌파구가 될 수 있을 것으로 기대한다.
In modern times, people have to research, organize, and apply necessary information, which they extract from large amounts of data. This process has changed because the speed of supplying products and knowledge has rapidly increased as civilization progresses. Infographics is a new state of edited knowledge in this age of big data. It can be a one of the most useful tools for extending the scope of cognition. There are many types of infographics like timeline based infographic, comparing infographic, data visualization, and so on. Especially, Photo Infographic uses information with real photography and its value is attractive and it is more eye-catching than the other vector based infographics. The purpose of this study is to analyze possible categories of photo infographic using Heinz Kroehl’s three metaphor types as graphic tools and examine the characteristics using Alberto Cairo’s ‘Visualization Wheel Model’ which helps to determine the key features of infographics. So it examines that this study will explore possible ways for more effective delivery of information. Methodologically, data collection and categorical analysis in this study was limited to published works and only Photo Infographic including real photography was gathered for analysis. Then, this study categorized Photo Infographic into 3 types according to the visual metaphor used in infographics: index photo infographic, iconical photo infographic, and symbolic photo infographic. The results of characteristical analysis can be summed up as follows: first the functions of graphic elements, especially photos on Photo Infographic, are much higher, despite using less data and simpler interface than other infographics. Second, photo infographic allows easier users to focus on and memorize the useful information through realistic photography. In addition, photo infographic consequently provides opportunities for easy creation of photo infographic has become popularized because many people can make their own infographic using their own technology devices such as digital camera and personal printer. Last, photo infographic implying some fun and humorous elements garners the focus and attention of information-consumers. Summing up these findings, we can profile current conditions of Photo Infographic, and consider symbolic categories and characteristics of it by focusing on the relationship between information of photo infographic and method of expression. Therefore, it is expected that the appropriate usage of photo infographic based on precise and careful analysis will be a new gateway for useful communication between designers and information receivers.