본 연구는 국내 플라워 샵의 경쟁력과 소비자의 구매욕을 높일 수 있는 디스플레이를 위한 것으로서 선진국가의 브랜드 플라워 샵에 대한 사례를 조사·분석하였다. 조사를 위해 ① 현재, 국내에서 스쿨 또는 플라워 샵을 운영하고 있는 해외 브랜드 플라워 샵, ② 플로리스트가 가장 선호하는 브랜드 플라워 샵, ③ 현지 또는 아시아에서 영향력 있는 브랜드 플라워 샵 6개소(영국4개소, 프랑스 2개소)를 연구 대상지로 선정하였다. 플라워 샵의 디스플레에 관한 조사항목 설정은 선행연구를 참고하여 고정적 요소(바닥, 벽, 파사드), 가동적 요소(가구, 소품), 심미적 요소(색채, 조명)로 분류하였으며, 분류한 항목을 중심으로 2007년~2011년동안 현장조사를 통해 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 고정적 요소 중 바닥은 플라워 제품이 수분을 많이 함유하고 위치 변화가 많은 점을 고려하여 잦은 충격에도 마모와 변화가 없는 단순한 소재와 색상을 선택하였다. 벽은 주조색을 사용하여 다양한 색상의 충돌을 막음과 동시에 브랜드의 이미지를 조성하도록 하였다. 그리고 파사드는 주변보다 두드러져 보이도록 조성하여 잠재적 고객에게 깊은 인상을 남기도록 하였다. 둘째, 가동적 요소인 가구 및 소품은 자칫 산만하기 쉬운 플라워 샵의 특성상 최대한 단순화 하였다. 셋째, 심미적 요소 중 색채는 다양한 플라워 제품과의 조화를 위해 무채색 계열을 주조색으로 하여 브랜드 자체의 이미지를 조성하였다. 조명은 장시간 빛을 받아도 제품에 손상이 없는 도기 등을 국부적으로 사용하여 선택적으로 제품을 강조하였다.
In this study, we investigated and analyzed the case of brand flower shop of developed countries for the purpose of display that can increase the purchasing desire of consumers and the competitiveness of domestic flower shop. For the survey ①Currently, foreign brands Flower Shop, which operates a flower shop and school in the country ②Brand flower shop that florist prefer most ③Was selected as the study area the six locations brand flower shop influential in Asia or local. The set of survey items on display in flower shop, were classified steady elements (floors, walls, facades), operation elements (furniture, accessories), aesthetic elements (color, lighting) by reference to the previous studies. and At the center of these items, during the years 2007 to 2011, we conducted a survey through site visits. The results of the study are as follows. First, Flower products contain much moisture, change in position, In view of the many, the bottom of the fixing element have selected the simple materials and color no change in the frequently shock. With the dominant colors, and at the same time to prevent collision of different colors, the wall was made to the construction brand image. And By construction it is to stand out than peripheral, facade was to leave a deep impression on potential customers. Second, The nature of the flower shop that is easy to distraction, furniture and accessories is an element dynamic, was simplified as much as possible. Third, For harmony with the various flower products, and the dominant color achromatic color Groups, the color of the aesthetic elements, was constructed an image of the brand itself. In the light, it was used partially earthenware for damage to the product even when subjected to light. and emphasized the product, if necessary.