최근 세계적으로 의료서비스를 관광 상품과 연계한 의료관광산업이 주목을 받고 있지만, 우리나라는 아직 초기단계에 머물러 있다. 최근 정부의 관심이 증대되고 있으나, 제도적 한계 등으로 인하여 의료관광의 활성화를 기대하기 어렵다. 의료관광의 활성화를 위해서는 관련 제도의 개선이 필요하다 할 것이다. 본 연구는 현행 의료법 등 외국인 의료관광 활성화를 위해 수정·보완되어야 할 법제도적 개선사항을「의료법」을 중심으로 살펴보고자 한다. 우선, 현행 「의료법」 제27조에서는 외국인 환자를 유치하기 위한 소개·알선·유인하는 행위 및 이를 사주하는 행위는 허용하면서, 이를 위한 국내광고를 금지(「의료법」 제56조)하고 있는 것은 개선이 필요하다. 또한, 현행 국민건강보험법상의 요양급여비용과 의료법상의 의료보수 등으로 2원화 의료수가체계에 대한 문제이다. 즉, 전 국민 의무가입 및 전 요양기관 당연가입 등을 특징으로 하고 있는 현행 건강보험체계(NHI) 하에서, 외국인에 대해 의료수가를 어떻게 적용할 것인지에 대한 논의가 필요하다. 셋째, 2009년 7월 l일 개정된 의료법 시행규칙은 숙박업을 할 수 있도록 부대사업이 확대되었으나, 해외병원의 알선, 항공권예약, 통 역 등 더 많은 분야의 확대가 필요할 것이다. 네 번째로, 과실책임주의에 따라, 의료인의 과실을 피해자가 입증해야 하는 의료사고에 있어, 언어문제와 국내 법 제도를 모르는 외국인의료관광객에 대해서는 무 과실보상, 입증책임의 전환, 관련 보험 상품 개발 등 특별한 보호를 위한 개선이 필요하다. 마지막으로 실질적인 원격의료의 허용으로 사전 입국 전 진료를 할 수 있도록 하는 등의 이중개설금지의 개정을 하여야 한다. 향후 의료관광의 활성화를 위해 관련법과 제도가 현실적으로 개선되어야 하고, 이를 위해서는 관광, 의료, 보건, 법률 등 관련 분야의 학제 간 연구가 필요하다.
Currently, medical tourism industry is watched by the entire world with keen interest. Medical tourism is that medical service and tourism is combined. But Korea`s medical tourism is still in germ And there are so many various regulation and institutional limitations. Without improvements on the regulations, it seems hard to expect the prosperity of medical tourism in Korea. This study focuses on the institutional improvements in the Medical Service Act for facilitating the medical tourism Although recently, the Medical Service Act was amended by Act No. 9386, Jan. 30, 2009, several matters still remain to be improved to facilitate the medical tourism. The results of this study are as follows. First, within the country the medical advertisement for foreign patients is prohibited. Second, it is not certain for foreign patients how much they pay for medical fee. Third, because the subsidiary enterprise for medical institution is definitive, they can`t run conciliation of foreign hospital, translation etc for inducing foreign patients. Fourth, no certain insurance coverage for foreign patients exists in cases of medical malpractice. Finally, according to the Act, "a medical person may open only one medical institution", but it prohibits the medical institutions really doing the telemedicine and medical tourism. Therefore further improvements in the Medical Service Act are needed for facilitating the medical tourism, and for this we suggest the interdisciplinary approach on the tourism, medical, public health, law etc.