메뉴 건너뛰기
내서재 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

해방 전 유치원 교육 : 인천 지역을 중심으로
추천
검색
질문

Korea Early Childhood Education in the Preliberation Period : A Case of Incheon

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
인천대학교 인천학연구원 인천학연구 인천학연구 제2권 제2호 KCI Accredited Journals
발행연도
2003.12
수록면
181 - 207 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
해방 전 인천 지역의 유치원 교육 사례 분석
📖
연구배경
해방 전 유치원 교육은 일본인들에 의해 시작되어 주로 선교사를 통해 발전하였으며, 민족 교육에 중요한 영향을 미쳤지만 연구는 부족하였기에 이를 고찰하고자 한다.
🔬
연구방법
문헌과 자료 분석 및 면담을 통해 해방 전 인천 유치원 교육의 성립 과정과 교육 과정을 탐구하였다.
🏆
연구결과
해방 전 인천의 유치원 교육은 일본인 유치원에서 시작되어 선교사들의 영향을 받으며 민족 정체성을 함양하였고, 1922년 이후 법적으로 규정되었으며 1932년에는 유치원 수가 257개소로 증가하였다.
해방 전 유치원 교육 : 인천 지역을 중심으로
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper examined how the incipient period of the early childhood education in Korea under Japanese colonial rule : how it was introduced and what was taught. With this as a backdrop, it further investigated the regional case of Incheon which was one of the open ports for foreigners. The research was made by analysing the related documents and materials. The childhood education during the Japanese colonial rule has historic significance in terms of national education although it was introduced by the Japanese and spread by the missionaries from western countries. Kindergartens inspired national identity for young Koreans by teaching Korean folk songs and folk tales when the Korean language was not allowed to be used or taught in the higher level of schools. From the theoretical perspective of early childhood education, the early Korean kindergartens adopted Froebel's intuitionism and empiricism which implanted such a progressive view that sought the development of children as whole men. The early childhood education in Incheon during the colonial era was also introduced by missionary activities. To our regret, we couldn't find any kindergarten which was established by Koreans. Nevertheless, it is notable that early childhood education began to be offered by qualified teachers using relevant teaching materials, with the active support form the local community making Incheon as one of pioneer of early childhood education. Now, the Metropolitan city of Incheon is now aiming to take yet another leap forward into the world. This poses a paralleling challenge for the education community of Incheon, early childhood education not being an exception. The lesson we can draw form this study is that the zeal for better education has been, and should be, the driving force of our society.

AI 요약

연구주제

해방 전 인천 지역의 유치원 교육 사례 분석

연구배경

해방 전 유치원 교육은 일본인들에 의해 시작되어 주로 선교사를 통해 발전하였으며, 민족 교육에 중요한 영향을 미쳤지만 연구는 부족하였기에 이를 고찰하고자 한다.

연구방법

문헌과 자료 분석 및 면담을 통해 해방 전 인천 유치원 교육의 성립 과정과 교육 과정을 탐구하였다.

연구결과

해방 전 인천의 유치원 교육은 일본인 유치원에서 시작되어 선교사들의 영향을 받으며 민족 정체성을 함양하였고, 1922년 이후 법적으로 규정되었으며 1932년에는 유치원 수가 257개소로 증가하였다.

주요내용

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

댓글(0)

0

첫번째 댓글을 남겨주세요.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-359-002388066