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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
중앙법학회 중앙법학 중앙법학 제13집 제3호
발행연도
2011.9
수록면
437 - 463 (27page)

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The mortuary business is based on prepayment installment transactions; a consumer receives service after he or she gains membership and pays in advance the items they choose. Making use of this kind of service, consumers can arrange a funeral, which usually costs them a fortune; therefore, the mortuary business has been seeing rapid growth. While the mortuary market is increasing, the consumers` damage is also increasing: the use of any deceptive or exaggerated advertisements, overcharge on cancellation, and refusal of contract cancellation. To protect consumers from being damaged, the installment transaction act was revised to create prepayment installment transaction regulation in Sep 18, 2010, so it has been possible to regulate the business since then: this change includes that by stipulating the registration requirements strictly, it prevents weak businesses from entering the industry and by making it sure to arrange preneed guaranty funds, it enables consumers to get back part of their payment when they can`t receive their service due to the fault of service providers. In addition, the revised act determines the content of information which must be offered when signing a contract, calls providers attention to prohibited actions, and makes it possible for consumers to made a rational decision. The United States emphasize offering enough and proper information to consumers, disclosing price to prevent deceptive or unfair acts, providing specifications, and presenting regulation provisions on funeral guide and consumers` information demand right, so that the nation can concentrate on making it easy for consumers to acquire information when arranging funeral procedures. It is a distinctive feature that this easy approach to information helps consumers choose proper funeral items for themselves. The characteristic of prepayment installment transaction in Japan is to prevent consumers` damage by preventing abundance of weak companies in advance through the license system and operation guarantee deposit system which make it hard to establish a mortuary company. The way of regulation in Korea is closer to that of Japan. In the long term, Korea must put an emphasis on offering information to consumers and expand compensation coverage for consumers` damage as in the case of America.

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참고문헌 (24)

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이 논문과 연관된 판례 (2)

  • 대법원 1989. 1. 31. 선고 87도2172 판결

    가. 보험업법은 보험사업의 단체성, 사회성 등으로 인한 국가와 사회경제생활에 미치는 영향을 고려하여 그 사업에 대하여 재무부장관의 허가를 받도록 규정하고 있는 이외에 각종 감독에 관한 규정을 두고 있는 점에 비추어 보험사업의 범위는 그 사업의 명칭이나 법률적 구성형식에 구애됨이 없이 그의 실체 내지 경제적 성질에 즉응하여 해석하여야 한다.

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  • 대법원 2000. 10. 10. 선고 99다35379 판결

    약관의규제에관한법률 제12조 제3호는 의사표시에 관하여 정하고 있는 약관의 내용 중 고객의 이익에 중대한 영향을 미치는 사업자의 의사표시가 상당한 이유 없이 고객에게 도달된 것으로 보는 조항은 무효로 한다고 규정하고 있는데, 보험계약자 또는 피보험자가 개인용자동차보험 보통약관에 따라 주소변경을 통보하지 않는 한 보험증권에 기재된 보험계약자

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