메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
노지승 (인천대학교)
저널정보
인천대학교 인문학연구소 인문학연구 인문학연구 제21집
발행연도
2014.6
수록면
39 - 67 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Since the beginning of the modernization in the 1900s, rural area in narrative genre began to gain the opposing meaning of urban area and also the meaning of the archetypal space of Korean people. Even though the modern value of innovation and newness rising, the modern literature in colonial period was dominated by the compulsive need to repeat constantly representations of rural area as the unchangeable protoplasm in narrative genre, especially in modern novels of the 1920s - the 1930s. The way of representations of rural area had been prepared in this period. The films of the 1960s based on modern novels of the 1920s-1930s, reproduced the way of representation of rural area and newly added the meaning of nostalgia and trauma under the special historical background "industrialization" and "urbanization" of the 1960s. These meanings themselves, were originated from anti-modernity of modernity in a sense that the fantasy of anti-modernity is the obsession to mitigate trauma and compensate for the loss and deprivation caused by rapid modernization.

목차

1. 모더니티와 농촌 표상의 탄생
2. 문학-농촌 표상의 패턴들
3. 영화-농촌 표상의 패턴들
4. 문예영화-농촌 표상의 패턴들: 향수와 트라우마
5. ‘반(反)’ 모더니티라는 환상
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-001-002360772