본 연구는 힐링관광의 구성요소에 따른 서비스품질이 쾌락적 가치 및 고객충성도에 미치는 영향을 분석하여 우리나라 힐링관광 관리자에 시사점을 제공하고자 하였다. 실증분석을 토대로 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 힐링관광의 구성요소에 대한 요인분석을 실시한 결과 치유성, 매력성, 공감성, 신뢰성, 반응성, 소비성, 시설성 요소로 차원화 되었다. 둘째, 힐링관광의 구성요소에 따른 방문객의 서비스품질의 지각에는 힐링관광의 구성요소(치유성, 매력성, 공감성, 신뢰성, 반응성, 소비성)의 요인이 서비스품질에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 힐링관광의 구성요소에 따른 방문객의 쾌락적 가치에는 힐링관광의 구성요소(매력성, 소비성, 시설성)의 요인이 쾌락적 가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 힐링관광의 구성요소에 따른 방문객의 고객충성도에는 힐링관광의 구성요소(반응성, 소비성, 시설성)의 요인이 고객충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 힐링관광 구성요소의 서비스품질로 인한 쾌락적 가치 간에는 어떠한 관련성이 있는가를 살펴본 결과, 서비스품질과 쾌락적 가치 간에 유의적인 인과관계가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 힐링관광 구성요소의서비스품질로 인한 고객충성도 간에는 어떠한 관련성이 있는가를 살펴본 결과, 서비스품질과 고객충성도 간에 유의적인 인과관계가 있는 것으로 나타났다.
This study is focusing on the inter-relationships of healing tourism structural elements, service quality, hedonic value and customer loyalty. In other words, the present study is trying to testify the influence of healing tourism structural elements on service quality, and the affects of service quality on the hedonic value and customer loyalty. To accomplish the goals, a field survey was conducted on the visitors of the Resom forest Resort in Jecheon area. The statistical tools to be undertaken in this research were frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, confirmatory factor analysis, and covariance analysis using the statistical package of SPSS(12.0) and AMOS(6.0). The results of this study could be summarized as follows; First, the healing tourism structural elements(the cure elements, attractive elements, consensual elements, reliability elements, reactivity elements, propensity of consume elements) has significantly positive effects on the service quality. Second, the healing tourism structural elements(the attractive elements, propensity of consume elements, facilities elements) might increase customer`s hedonic value. Third, the healing tourism structural elements(the reactivity elements, propensity of consume elements, facilities elements) might increase customer`s loyalty. Fourth, service quality positively effects customer`s hedonic value and customer`s loyalty. At the last chapter, the paper concludes with discussions and the managerial implications for the effective personnel policies.