본 연구는 부산·경남지역의 커피전문 브랜드의 온라인 환경에서 커뮤니티특성의 올바른 이해를 바탕으로 고객과의 관계구축을 위해 관계품질과 충성도에 어떠한 영향을 미치는지 영향 분석을 통해 효율적인 온라인 커뮤니티의 운영과 활성화에 기초자료를 제공하고자 하였다. 연구의 설문조사는 2013년 5월 13일∼27일까지 300부의 설문지를 배포하여 267부의 설문지가 실증분석에 사용되었다. 자료처리는 SPSS WIN Version 18.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 분석하였으며 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 회귀분석을 통하여 검증하였다. 연구결과 첫째, 온라인커뮤니티 특성요인이 관계품질 중 신뢰에 미치는 영향을 검증한 결과 상호 작용성, 정보 제공성, 커뮤니티명성은 관계품질 중 신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인커뮤니티 특성 요인이 관계품질 중 만족에 미치는 영향을 검증한 결과 즐거움, 커뮤니티명성은 관계품질 중 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관계품질요인이 충성도에 미치는 영향을 검증한 결과 관계품질 요인인 신뢰와 만족은 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 온라인 커뮤니티가 지니는 상호 작용성, 정보 제공성, 커뮤니티명성을 통해 회원 간의 의견 및 정보교환이 이루어 질 수 있도록 효율적인 관리가 필요할 것이며, 즐거움을 높일 수 있도록 다양한 콘텐츠구축 및 서비스 제공을 통해 온라인 커뮤니티 회원들과 잠재고객들의 가입과 참여를 유도시킬 필요가 있을 것으로생각된다. 또한 온라인 커뮤니티에서 고객과의 장기적인 관계구축을 위해서는 믿음과 친밀감을 지속적으로 제공해야 할 수 있도록 꾸준한 노력과 관심 필요할 것이다.
The purpose of this research is to analyze influence of relation quality on loyalty in constructing relationship withcustomers, as well as to suggest a basic material for operating effectively and activating online community. In thiscontext, the knowledge what the meaning of community characteristic is in case of coffee bars under onlineenvironment in Busan-si and Kyungsangnam-do becomes a research background. For questionary survey, 300questionaries were distributed during 13th∼27th of may. 2013 and then 267 of them was applied to empiricalanalysis. For data processing, spss win version 18.0 statistic package program was adopted. The verification wasconducted through frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, regression analysis. Taking a close look atwhat influence online community characteristic has on relation quality, the result are summarized as follows. First,items of mutual interaction, information provision, community awareness, which are included in one communitycharacteristic, have a significant influence on a factor of trust, which is included in relation quality. Second, items ofpleasure, community awareness, which are included in community characteristic, have a significant influence on afactor of satisfaction, which is included in relation quality. And third, when examining what influence relationquality has on loyalty, it is revealed that factors of trust and satisfaction, which are included in relation quality, havea significant influence on loyalty.