현재 다양하고 수많은 이벤트들이 전 세계에서 개최되고 있다. 이 중 메가 스포츠 이벤트의 유치를 위해 국제적으로 치열한 경쟁이 벌어지고 있다. 본 논문 에서는 3대 메가 스포츠 이벤트 중의 하나인 ‘F1 그랑프리 대회’를 대상으로 연구를 진행하였다. 우리나라 전라남도 영암군에서 개최되었던 ‘F1 코리아 그랑프리’를 방문한 참관객을 대상으로 조사를 실시하였으며, 2011년도와 2012년도 총 2개년의 걸쳐 조사가 진행되었다. ‘F1 코리아 그랑프리’를 참관하는 참가자들의 참관동기를 사용하여 군집 분석을 실시하여, 세분 집단으로 나누며 그들의 특성을 파악하는 시장 세분화를 주목적으로 두고 있다. 분석 결과 4개의 참관동기요인(기분전환요인, 선수/기술요인, 예술요인, 사교요인), 4개의 세분집단(다목적 참가형, 기분전환 참가형, 단순 참가형, 예술 참가형)으로 나타났다. 인구통계학적 특성(성별, 연령, 동호회 가입유무)과 세분집단간의 특성을 비교해 본 결과 유의한 결과는 나타나지 않았으며, 스포츠 동일시와 세분집단간의 특성을 비교해 본 결과 스포츠 동일시 9개의 문항 모두 유의한 결과를 나타냈다. 모든 분석 내용을 바탕으로 ‘다목적 참가형’과 ‘예술 참가형’이 충성 고객으로 나타났으며, 이들은 F1 코리아 그랑프리 수요 증진을 위한 주 타켓이 될 수 있다는 결과가 도출되었다. 추후 진행되는 연구에서는 집단별 소비액, 애정도, 만족정도 등 더 많은 변수를 투입시켜 다양한 결과를 도출한다면 마케팅을 위한 자료로 더 높은 가치를 가질 수 있을 것으로 기대된다.
A variety of events are currently being held all over the world. Of those different events, in order to have a chance to organize mega sports events, multiple countries are competing with each other only severely. In this thesis, ‘F1 Grand Prix’, one of the three mega sports events in the world, was investigated as a research subject. The study conducted its research targeting visitors to ‘F1 Korean Grand Prix’ held in County Yeongam, Jeollanam-do, South Korea, and the study was carried out for a total of two years from 2011 to 2012. The motivations of the visitors in ‘F1 Korean Grand Prix’ were used to perform the cluster analysis, and the study came up with sub-groups ultimately to work on market segmentation which would understand features of the groups. According to the results from the analysis, there had been four visit motivation factors (the recreation factor, the driver/skill factor, the arts factor, the socialization factor) and the other four sub-groups (the multi-purpose participation group, the recreation participation group, the simple group(the group that participates with no particular purposes), the arts participation group). The study looked into demographic features (gender, age and the club membership status) in connection with those features of the sub-groups, and no signifiant results were found. How the sports identification is related to the features of the sub-groups was observed, and all those nine items of the sports identification presented significant results. In the light of the data gained from the analysis, the study determined the ‘multi-purpose participation group’ and the ‘arts participation group’ as loyal customers, and learned that those groups have a possibility of being a main target of F1 Korean Grand Prix when this field tries to increase the demand for itself. In terms of this study’s expectations for any following research, the study believes that if the researches can extract more various results by working on even more variables, such as the amount that each group would consume, the level of affection, the level of satisfaction and others, what they learn from all those variables will have greater value as marketing data.