메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
서미순 (남선초등학교) 박미애 (춘천교육대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제39호
발행연도
2016.4
수록면
141 - 162 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to compare the effects of the two phonics teaching methods – one with phonological manipulation (M1) and the other without phonological manipulation (M2) – on L2 children’s phonological awareness and their perceptions of L2 reading ability and strategies. For data collection, a phonological awareness test and a questionnaire about the participants’ reading ability and strategies were conducted before and after the treatments. According to the data analysis of the results of the phonological awareness tests and the participants’ responses to the questionnaire, the results of this study were as follows. 1) Only the group taught with M1 showed a significant improvement in phonological awareness. 2) Both methods produced a significant increase in the participants’ phoneme identification, segmentation, and blending; however, only M1 helped to achieve a significant enhancement in the participants’ onset-coda identification. 3) M1 was more effective for the advanced-level participants whereas M2 for the intermediate-level participants. 4) The participants taught with M1 responded more positively to the questions about their perceptions of reading ability, and used more various word-reading strategies than those with M2.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 결과 및 논의
5. 결론 및 제언
References

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-705-002878772