학교 교육의 맥락에서 좋은 수업은 개념적으로 ``교육과정 실천``과 깊은 관련을 갖는다. 체육교육 분야에서의 교육과정 실천 연구는 교육과정 문서에 충실한 실천을 지나, 현재 ``교육과정 개발자로서의 교사``로 개념화하며, 좋은 교사 및 수업의 특성들을 제시하고 있다. 그러나 교육과정 실천 연구들은 대개 횡단적 성격의 연구로서, 교육과정 실천의 변화 과정이나 그 속에서 나타나는 교사의 교육적 성장 등에 교육적 의미를 제공하지 못한다. 이에 이 연구에서는 교육과정 개발자로서의 면모를 가지고 있는 연구 참여 교사(Y 교사)의 교육적 성장과정을 생애사적 맥락에서 살펴보고, 이를 통해, 첫째, 교육과정 실천 단계 및 성장의 주요 경험들을 확인하고, 둘째, 교사의 성장과 교육과정 실천의 의미를 살펴보는 한편, 셋째, 좋은 교사로 성장하는데 기여할 수 있는 시사점을 찾고자 하였다. 연구 결과, Y 교사의 교육과정 실천은 도구적 실천, 기능적 실천, 반성적 실천, 교육과정 개발자로서 실천으로 나타났다. 이러한 Y 교사의 교육적 성장 과정은 곧 교육과정 개발자로 성장하는 과정으로 볼 수 있으며, 주요 경험으로 ``만남의 경험``, ``소통의 경험``, ``학습의 경험`` 등을 발견할 수 있다. 이상의 결과를 토대로, 교사의 교육적 성장에 있어 소통의 문화의 중요성을 강조하며, 실천적 방안을 제안하였다.
Conceptually, a good teaching in school education should be deeply related with a curriculum practice A curriculum practice have been reconceptualized in ``a teacher as curriculum developer`` over concept of fidelity in a field of physical education. So, The traits of a good teacher and teaching were provided in basis of the context. However, the studies in relation with curriculum practice had attributions of ``crossing``, consequently, those had limits, as like that could not explain the changed process of curriculum practice and educational growth of the teacher. So, in this study I would examine Y teacher who had features as curriculum developer with a methodological perspective of Life Story. The purposes of this study were, firstly, to make sure of the steps of curriculum practice and the main experiences of growth, secondly, to examine the relational meanings of growth of teacher and curriculum practice, thirdly, to provide educational suggestions to contribute to growth of teacher in active service. Y teacher`s curriculum practice were emerged as an instrumental practice, a functional practice, a reflective practice, a creative practice. The main experiences in the process of educational growth was showed as an experience of meeting, an experience of communication, an experience of learning. Lastly, I emphasized on a necessity of communicational culture between teachers, and provided practical plans for that.