대학 교양체육수업은 각 분야의 예비전문인으로서 대학생들이 신체적, 인지적, 정의적 측면의 기본적인 소양을 함양할 수 있도록 구성되어야 한다(최의창, 2010). 본 연구는 단순한 기능중심 교양체육수업을 지양하고신체활동에 대한 폭넓은 이해와 실천, 무용소양의 함양을 위해 Lavender(1996)의 반성적 수업모형(the ORDER approach)을 적용한 대학 교양 에어로빅 수업의 사례를 소개한다. 매 학기 반성적 수업모형을 적용한 수업의 구성 및 운영, 학생 관찰 및 면담, 수정 및 보완 단계를 거듭하여 기능연습 및 분석, 창작, 비평 활동이 통합된 에어로빅 수업을 개발하였다. 2011년 3월부터 2011년 12월까지 총 5개의 에어로빅 수업에서 점진적으로 반성적 수업모형을 적용하였다. 매 수업의 주요 장면을 사진, 동영상으로 촬영하여 관찰하고, 이상적 사례 선택(Goets & LeCompte, 1984)으로 선정한 총 10명의 학생들을 면담하였다. 반성적 에어로빅 수업을 운영한 결과, 학생들이 인식한 에어로빅 수업의 변화는 다섯 가지로 나타났다. 첫째, “기능 숙달 및 체력증진 중심”에서 “움직임 이해 및 실천 중심”으로의 목표 변화이다. 둘째, “동작 배열 및 연습 중심”에서 “동작구성 및 창작 중심”으로의 내용 변화이다. 셋째, “지시 및 연습형”에서 “토론 및 반성형”으로의 방법 변화이다. 넷째, “주1회 맛보기”에서 “한 학기 습관화”로의 참여 변화이다. 다섯째, “졸업 필수 1학점”에서 “생활 필수 1종목”으로의 인식 변화이다. 또한 학생들이 발견한 에어로빅의 교육적 가치는 운동적 가치, 심미적 가치, 조화로운 삶의 가치로 나타났다. 이를 바탕으로 학생들의 적극적인 참여와 움직임 및 창작활동을 장려할 수 있는 다양한 형태의 수업 개발과 교양체육 교수자의 반성적 성찰 및 실천적 지식의 함양을 제안한다.
The purpose of this study was to develop an aerobics class in liberal arts course and its curriculum based on the ORDER approach(Lavender, 1996). This aerobics class aims at cultivating dance literacy and focusing more on understanding and implementation of physical activities than on skills improvement in an elective course. The ORDER approach, which is five steps necessary for critical evaluation, stands for observation, reflection, discussion, evaluation, and recommendations for revisions. In this study, we gradually developed the teaching method based on the ORDER approach at each semester from March to December, 2011. For that, we have also developed an integrated curriculum of an aerobics class including skills practice and analysis, choreography, and critical evaluation through a repeated process of curriculum making and management, observation in class,and in-depth interviews with students followed by modifications. Each class has been video-recorded and some pictures of students` performance have been taken as well. We conducted in-depth interviews with 10 students selected by the reputational case selection(Goets & LeCompte, 1984). Finding revealed that there were five significant changes the students perceived in the class. First, the objectives change from improving athletic skills and physical strength to understanding movement and implement. Second, the subject matter changes from merely putting steps together and practicing the steps to making creative movements. Third, the teaching method changes from practice to discussion and reflection. Fourth, the students` attitude towards an aerobics class changed. They wanted to participate in the class every week for the whole semester instead of enjoying themselves or even killing time in class once a week. Lastly, it is now regarded not only as a class to take for credits to graduate but also as a subject which helps them live a better life. These results show that an aerobics class in liberal arts course requires thorough lesson plans and the teachers` reflective and practical knowledge to encourage students` active participation and to develop a wide variety of activities to make creative movements.