이 연구는 초등학교 무용분야 예술강사들의 전문성 개발을 위한 학습공동체는 어떻게 이루어지는가에 대한 심층 탐구를 목적으로 한 사례연구이다. 예술강사 연수 프로그램에서 성공적인 실천공동체로 소개된 연구모임을사례로 선정하였고 5명의 예술강사와 핵심 집단 면담을 실시하였다. Deglau와 Ward, O`Sullivan 그리고Bush(2006)의 연구에서 사용된 5단계 프로토콜을 본 연구에 적합하게 응용하여 단계화하였으며 자료 분석 및해석은 지속적 비교 분석을 실시하며, 유사성 기반 접근에 근거하여 분류하고 해석하였다. 이 연구는 초등학교무용분야 예술강사들의 학습공동체가 형성된 과정, 연구와 실천의 주제, 의미의 측면에서 살펴보았다. 첫째, 무용분야 예술강사들의 학습공동체 형성 과정을 살펴본 결과, 학습공동체의 초기의 형성단계는 자발적인 공유의지를 가지고 상황적, 물리적, 인지적 배경에서 형성되었다. 학습공동체의 지속은 구성원들의 지역, 교육관, 관심사, 헌신, 열의, 책임감, 성실성, 신앙심 등의 유사성향과 구성원간의 인지적 부조화 해결, 능동적 참여기회, 잠재된 역량 발휘, 확장된 학습영역을 고려한 상황적 맥락에서의 호혜적 관계에서 가능한 것으로 드러났다. 또한학습공동체의 발전단계에는 무용 영역, 수업 계획과 실행, 교과지식과 연계, 문화유산을 활용한 놀이 연계, 전문가 멘토링 등 다양한 방식으로 연계하는 ‘그물형’ 구조의 전방위 학습공동체 형태에 의해 개발되어지고 있는것으로 나타났다. 둘째, 무용분야 에술강사의 학습공동체에서 이루어지는 주요 활동을 살펴본 결과, 수업자료와교구의 공유, 내용과 방법 등의 수업전략, 움직임을 유도하는 발문법, 타 교과와의 연계된 학습주제가 제시되었다. 셋째, 무용분야 예술강사들의 학습공동체 활동이 갖는 의미를 살펴본 결과, 지식과 실천의 순환적 연계, 제도적으로 정서적으로 외로운 직업 환경에서의 동료의식, 예술가이자 교육자라는 직업적 정체성, 무용교육의 진정성의 문제, 그리고 끊임없는 물음표를 가져다주는 창조적이고 발전적인 관계로써, 초등학교 무용분야 예술강사들의 학습공동체는 전문성을 개발해 나가는 협력적 학습의 환경으로 기능하고 있는 것으로 나타났다.
The primary purpose of this study is to explore the case on how professional development can be accomplished within the learning community of dance instructors in elementary school. This study discovered three characteristics in the learning community for professional development of dance instructors in elementary school. First, the study focused the attention in the learning community formation process of dance instructors. The learning community of dance instructors had tendency to be voluntary and formed with the objection of cooperative learning to mutually share professional knowledge. The consistent elements of learning community were related to common attributions such as region of members, view of education, interests, commitment, passion, responsibility, diligence and religion and obstructing factors that make consistency of learning community difficult were introduced as mismatch of perception among members, isolation of potential capability, passive type of composition, dance practice oriented professionality. Also the professionality of dance instructors were being developed by omnidirectional learning community which has tendency of ``net style`` structure. Secondly, major research range of learning community of dance instructors, accomplished in the learning community were sharing class data, contents and methods of class strategy, epilogue method that lead to movement, co-worker evaluation through microteaching and feedback and link with the academic course. Lastly, the learning community that makes contribution to professional development of dance instructors not only stops as communication of knowledge but also circularly link knowledge and implementation and have fellowship. The instructors were able to clarify the occupational identification as artist and educator through learning community, and the authenticity issue in the facing of dance education with passion and troubled by quality of education that may elevated through the authenticity. Therefore, learning community was functioning as learning environment with continuing development of professionality which had creative and developmental relationship that art of dance instructors will not be indolent or stagnant and brings endless question marks.