일제 강점기에 강제로 고향을 떠나야만 했던 사람들은 해방이 되면서 만주 혹은 일본으로부터 돌아오고자 했던 만큼, 이들의 삶과 돌아오는 과정 등 귀환의 양상을 그린 소설들이 해방기에 많이 나타나고 있다. 이들은 대부분이 농민 출신인데 만주로 떠났던 경우는 가족을 데리고 떠난 이민형식이나 거주를 목적으로 했다면 일본의 경우는 대부분 육체노동이나 단순 노동에 종사하면서 단신으로 떠났다. 본고에서는 그렇게 떠났던 사람들이 해방이 되면서 돌아오는 상황을 그린 소설들을 통해서 어떤 특징이 있는지 그 양상을 살펴보고자 한다. 특히 간도로 일컬어지는 만주 일대는 당시 쫓겨가는 우리 민족들이 택한 최후의 땅으로, 삶의 곤혹스런 무게에 짓눌릴 때마다 막연히 떠올렸던 추상의 땅인 동시에, 실제로 남부여대하고 떠났던 현실적이고 구체적인 땅이었다. 그런 만큼 해방 후 만주 등지에서 귀환하는 사람들이 많았고 소설에도 그만큼 이들이 많이 그려져 있다. 정비석의 <귀향>, 김동리의 <혈거부족>, 계용묵의 <별을 헨다>에서는 서민들의 해방에 대한 기대와 현실적인 애환이 그려져 있고, 김만선의 <귀국자>에서는 귀국한 지식인의 기회주의적 처신에 대한 갈등과 자기 합리화, 이성적 추구와 현실적 모색 사이에서의 방황을 보여주고 있다. 허준의 <잔등>은 다른 작품에서 보기 어려운 해방 정국의 북한의 실정, 이익과 생존본능의 아비규환과 당시의 세태, 시정의 흐름을 보여주고 있는데 특히 러시아인들에 대한 우호적인 정서를 읽을 수 있다. 염상섭의 <삼팔선>은 만주 오지에서 나오는 피난민들의 피난행렬을 그대로 보여주면서 소련과 미국의 역할을 통해 민족의 비극적 앞날을 예견하고 있다. 일본으로부터 귀환하는 사람들은 귀환자 대부분이 정신대, 강제 징용, 탄광노동자 등등 강제로 일본으로 끌려갔던 만큼 해방된 조국으로 돌아오는 데에 감격과 기쁨이 앞섰고 그만큼 갈등이 적었다. 그들 대부분은 무엇보다 가족을 두고 갔던 만큼, 가족을 위해 고생하다가 가족이 있는 곳으로 돌아간다는 의미에서 감격이 앞서게 된다. 덧붙여 해방 후 패전국 국민으로서 만주 등지에서 조선을 거쳐 일본으로 가려고 하는 일본인들의 비참한 모습도 이주와 귀환의 측면에서 해방정국의 한 부분을 형성하고 있다. 38선을 경계로 이남과 이북에서 잔류 일본인에 대한 태도는 판이했는데, 북한 거주 일본인들은 소련군에게서 생명의 위협과 약탈, 강간의 피해자가 되어 통행이 금지된 38선을 넘고자 목숨을 건 탈출을 감행해야만 했다. 따라서 소설 속에 패전국 일본인의 비참한 모습은 주로 북한 땅이 배경이 되고 있다. 해방된 조국으로 돌아오는 조선인들의 귀환의 양상뿐 아니라 패전한 나라의 일본인들이 자신들의 나라로 돌아가기 위한 과정, 길 위에 있는 일본인들의 모습 또한 당시 귀환의 양상에서 짚어봐야 할 부분이라고 본다.
Under the Japanese colonialism, a lot of Korean had to leave their hometown inevitably for Manchuria or Japan. After Liberation in 1945, they wanted to return from Manchuria or Japan. So there were many stories which describe the aspects of these people`s returning process under the period of Liberation. To Manchuria, most of them are farmers who emigrate with family. But in case of Japan, mainly, labors who work in factory or mine had to leave alone. Especially compulsory drafting, coal workers, comfort women had to take the bad conditioned labor area under the discrimination. In this paper, I`ll research the aspects of repatriation in novels under the period of Liberation. Manchuria area, so called Kando, is the ultimate land for Koreans when they suffered from bad situation. So, it is natural that there are a lot of stories which described the aspects of repatriation from Manchuria. Among them there are <귀향> written by Chung, Bi-seok, <혈거부족> written by Kim, Dong-ri, <별을 헨다> written by Kae, Yong-muk. In these works, they describe people`s anticipation for the emancipation and realistic problems. Especially the work <귀국자> written by Kim, Man-sun shows us an intellectuals who has conflicts between idea and reality. In the work <잔등> written by Huh, Jun, we can see the real extream situation or main stream in N. Korea under the period of Liberation. <삼팔선> written by Yeam, Sang-seup, shows a lot of refuging people from Manchuria area and predicted the tragic future between South and North Korea under the control of U.S and U.S.S.R. People came from Japan really willing to come back to hometown, Korea. They did`nt have any conflicts compare with the people who come from Manchuria because they were suffered from bad conditioned labor situation, discrimination and so on, They were grateful to go back to their family. In addition to them, there is another aspects which shows miserable Japanese as a defeated nation`s people who want to go back to Japan. The situation between North and South Korea, 38 degree Line as a border line, is totally different to the remained Japanese. Especially the Japanese who reside in North Korea had to escape from Soviet soldiers`s threat, plunder and violence. That is reason why miserable aspects of Japanese appeared in novels in the background of North Korea. We should study about the Japanese as a defeated nation`s people during this time. So to speak, ``Independence`` is accomplished but ``to built the nation`` is far from completion. Under these situation, the people who came from neighbor country to the home land should endure the difficult situation.