「리나」의 서사 과정은 탈국경 한 이후 인신매매단에 의해서 팔리고 되팔리는 과정을 거쳐서 다시 제자리로 돌아오는 회귀의 서사이다. ?리나?에서 구체적 현실적 배경이 되는 화학약품 공장이나 창녀촌 시링은 대립되는 개념들이 혼재하는 세계로 우연과 부정의 역사를 반복하고 있다. 수직적 위계와 수평적 위계질서 속의 현재라는 시점과 여기라는 공간을 점유하고 있다. 이 세계는 끊임없이 자기모순으로 혼돈의 현실을 만들어 내는 공간이다. 또 리나가 체험한 국경 지역을 떠도는 세계는 돈만 힘을 발휘하는 무정부 상태, 카오스의 세계이다. 국경지역의 노마드적 세계는 매 순간 중심을 이탈하고 끊임없이 일그러지는 원환으로서의 세계이다. 리나는 이런 세계 속에서 자신의 욕망을 무한의 공간 속에서 펼쳐나가면서 다양한 탈영토화를 만들어낸다. 막막한 현실에서 무감각해진 윤리적 결핍감으로 인한 허기, 사막이나 초원으로의 무한 공간 여행을 통해서 욕망을 생산하고 체험한다. 현실과 환영과의 혼돈은 언어를 잃어버린 정체성의 혼돈으로 이어지며, 꿈과 현실이 전도된 우화 같은 상황은 그녀를 중심에서 끊임없이 이탈하게 만든다. 리나와 같은 이주 여성의 몸은 어느 곳에도 속하지 않는 추상적 차이의 공간에 놓이게 된다. 그들은 특정 영토를 벗어나 끝없이 떠도는 존재들이다. 그들의 정체성 역시, 지속적인 변화에 열려 있다. 국경을 넘는 여성들은 근대적 시간의 발전 단계로 공간적 차원에서 더 경험한다. 그럼에도 그녀들이 이곳에도 저곳에도 속하지 않는 혼종적, 혹은 ``제3의 공간``에 자리하고 있다. 그리하여 리나의 삶은 비결정적성과 불확정성과 탈주가 반복된다. 「리나」는 탈국경을 통해 리나의 근원적인 욕망, 자유에의 염원이 어떻게 제한되고 왜곡되는가를 보여주는 서사이다. 자본주의 경제는 자본 화폐 상품 노동 등의 관계에 따라 자연스럽게 구성되는 것이 아니라, 그 바깥의 정치적 문화적 다양한 요인, ?리나?에서는 공간이 가지는 정치학에 의해서 굴절되고 있으며 그 안에서 환영을 통해서 보여주는 리나의 무의식적 욕망이 요동치면서 혼종성을 만들고 있다.
For the description process of 「Lina」, after defecting from North Korea via the borderline, Lina is handed over to a human trafficking group, repeating this process, and finally is freed, making the novel a description of regression. In 「Lina」, the setting features a chemical factory and red-light street Siring, creating a world of conflicting concepts, and repeating the history of coincidence and negation. The world involves the vertical and horizontal hierarchies of now and here. This world continues to create a reality of confusion through self-conflict. Also, the world of the borderline region experienced by Lina sees only money exercise power, creating an anarchical state, namely, a world of chaos. The nomadic borderline world is a world where there is deviation from the center every moment and continuous regression into disruption. Lina, amid this world, exposes her desire to the unlimited space, creating diverse defections from the land. With her ethic sense devastated by a frustrating reality, Lina commits murder, and travels to deserts and grasslands, thereby producing and experiencing desires. Confusion between reality and illusion leads to identity confusion involving the loss of language. A fabled situation of the overturn of dream and reality continues to make her defection from the center. Female immigrants such as Lina are positioned in a space with an abstract difference which belongs nowhere. They, defecting from a specific land, continue to wander. Their identity is also open to continuous change. Women defecting from N. K. via the borderline build up more experience in more modern reality and broader spaces. Nonetheless, these women are positioned in a mixed-race or third space which do not belong to any groups. Thus, Lina leads a life that repeats non-determination, uncertainty and defection. 「Lina」 shows a description of how, through defection via the borderline, her fundamental desire and longing for freedom are limited and distorted. Capitalist economy is not naturally created by the relationships between capital, currency and commodities, but is otherwise biased by diverse political and cultural factors, especially, by politics of space in 「Lina」, wherein unconscious desire of Lina, shown through illusions, erupts, creating a mixed-race.