포스트모더니즘 미술에서 사진이 갖는 위상이 계속해서 확대되면서 초현실주의 사진은 새로운 관심의 대상으로 부상했다. 그간 초현실주의 연구에서 사진은 회화에 비해 연구가 활발하지 못했지만, 사진이 현대미술의 중요한 표현매체가 되면서 초현실주의 사진도 주목을 받게 되었다. 본 연구는 초현실주의 예술작업에서의 상상력과 무의식에 근원을 둔 새로운 이미지를 위해 기존의 회화장르들 보다 더 주목받았던 사진의 수용과 그 수용과정의 작품들을 고찰해봄으로서 이후 초현실주의에서 왜 사진의 중요성이 확대될 수밖에 없었는지를 규명해 보는데 목적을 두고자 한다. 1920년대 초현실주의 운동에서 사진 수용의 새로운 방법론을 제시하였음에도 불구하고, 회화에 비해 상대적으로 사진의 중요성이 간과되어 왔고 그에 관한 연구 또한 미진한 실정이었다. 본 연구에서는 작가들의 주관성이 개입되어 전혀 다른 초현실주의적 이미지를 만들어냈는지의 과정 및 사례들을 중심으로 1920년대 초현실주의 미술운동에서의 사진의 적극적인 수용이 이루어지게 된 원인과 배경을 살피고자 한다. 연구방법으로는 초현실주의 미술운동의 태동배경 및 사진과 예술과의 관계를 연구한 단행본, 연구논문 등 문헌 연구와 초현실주의 서적, 잡지, 기관지 등에 소개된 사진 작품 등의 분석을 통해 고찰하였으며, 연구범위로는 1920년대의 초현실주의 사진 수용의 사례들로 한정하여 사진매체가 중요한 표현수단으로 등장하게 된 배경, 자동기술법과 사진과의 관계 그리고 전통적인 회화의 개념을 전복시키고 새로운 방법론을 모색하기 위해 사진 속에 오브제를 활용한 사례들, 사진이미지의 병치효과를 극대화한 데페이즈망의 개념과 사례들 그리고 포토그램, 솔라리제이션, 레이요그램 등을 활용한 실험적 사진작품들의 사례분석들을 살펴본다. 이러한 고찰을 통해 도출해낸 1920년대 초현실주의 미술운동에서의 사진의 의미를 종합하면 다음과 같다. 우선, 극단적인 시점을 사용해 대상을 바라보는 카메라의 시각체계는 초현실주의 작가들에게 다양한 실험적 작품으로 연결시키는 중요한 매체가 되었으며 사진은 실체의 이면에 은폐된 측면을 드러내는 효율적인 방법으로 이용되었다는 점이다. 다음으로는, 이전까지의 재현 회화 대신 사진을 이용함으로써, 현실을 복제하지만 인간의 눈이 미쳐 보지 못한 세부와 우연을 재현함으로써 또 하나의 현실(초현실)을 인식하고자 한 효과적인 도구로 활용되어 이후 미술에서 사진이 갖는 중요한 위상의 토대를 마련하였다는 점이다. 또한, 본 연구에서 1920년대 초현실주의 사진의 중요한 개념으로 상정한 자동기술법, 발견된 오브제, ‘병치-데페이즈망’ 개념은 포스트모더니즘 이후 미술과 디자인, 광고, 미디어, 대중매체 등 테크놀로지와 이미지의 관계에서 새로운 예술표현 방식을 전개시키는데 괄목할만한 영향을 끼쳤다. 결과적으로 본 논문은 현대미술에서의 다양한 매체를 이용한 확장된 영역의 작업들을 이해하기 위한 과정이라는 측면에서, 향후 미술과 사진의 융합관련 연구의 지평을 넓히는 이론적 자료를 제공하기 위한 방법론으로 의미가 있을 것으로 기대한다. 다만, 포스트모더니즘 이후 현대미술과 디자인, 대중매체 등에서 빈번하게 활용되고 있는 초현실주의 사진과의 직접적 연관관계의 사례분석 연구를 다루지 못한 것은 본 연구의 한계로 남겨둔다.
As the position of photography in postmodernism art has continued to expand, surrealistic photography has emerged as a new object of interest. In researches on surrealism, researches on photography have not been active compared with painting, but as photography has become important expression media, surrealism photography has also come to the fore. The purpose of this research is to establish why the importance of photography was bound to expand in surrealism by examining the acceptance of photography which received more attention than the existing painting genre did for new images based on imagination and unconsciousness in the artwork of surrealism. In 1920s, the surrealism movements suggested a new methodology of acceptance of photography. But, the importance of photographs have been relatively more neglected compared to paintings. and, the studies on this issue have also been scarce in numbers. Therefore, with a focus on the processes and cases of the subjectivity of the surrealistic artists intervening to create a new surrealistic image, the researchers of this study indent to examine the causes and backgrounds of the active acceptance of photography in the surrealistic art movement in 1920s. The study method includes analysis of the background of the birth of the surrealistic art movement, boods, articles, and other literary sources on the studies regarding the relationships between photography and art, as well as the books on surrealism, magazines, and journals. The scope of this study was limited to the cases of acceptance of photographs in surrealistic art works of 1920s and included the background of the photographic media becoming a key means of expression, the relationship between automatisme and photography, and the cases of using objects in photos in search of new methods to usurp the traditional concepts of painting, the concepts and cases of dépaysement, in which the effect of juxtaposition of the photographic images is maximized, and the case analysis on the experimental photographs using solarization, rayogram, and photogram. Based on the review, the meanings of photography in the surrealism movement of 1920s are as follows; First, the cisual system of cameras, which uses the extreme view points to view the objects became an important media for the surrealistic artists in their experimental works. Here, photography was used as an efficient method to revealed the concealed aspects behind the truth. Also, instead of reproductory painting, the use of photographs coped the reality while reproducing the details and chances that human eyes could not detected, making it another useful tool to recognize another reality (surreality,) thus forming the basis of the important position of photography in art later on. Also in this study, the automatisme, discovered objects, and juxtaposition-dépaysement, which are assumed as important concepts of surrealistic photography in 1920s, had a significant influence on the unfolding a new expression mode for the art after post-modernism, design, advertisement, media, and popular media, that is, in the relationships between the technology. In conclusion, it is hoped that this study would have its implication as the methodology for providing theoretical data to widen the horizon of the studies on the conversion between art and photography in the future, in the perspective that this study was a process of understanding works of various segments using various media on modern art. However, the limitation of this study is that the case analysis on the direct association with surrealistic photography, which is frequently used in modern art, design, and popular media, etc., after post-modernism.