메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고춘화 (경상대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제40호
발행연도
2016.7
수록면
1 - 20 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to shed light on the importance of morphological knowledge in Korean grammar education, based on a comprehensive and in-depth review of the literature in this field. A morpheme is the smallest meaningful unit of language. It seems that the concept of the morpheme has not been fully described in school Korean grammar. Korean morphological education should be studied in terms of language and thought, being taken into practices from the perspective of exploration and language awareness. Language awareness is curiosity and inquiry spirit about language itself. Korean morphemes are to be analyzed from the view that they are the tools to explore Korean language. To apply this view to the real class, unfamiliar language materials should be presented to students, and the teacher is encouraged to provide students with enough time for them to think and analyze morphemes. Moreover, teachers are to design the classroom activities to motivate students to compare, analyze, and synthesize corpus. The morphological knowledge should be considered not as fragments or dead grammar, but as live morphological knowledge.

목차

1. 서론
2. 형태소 교육의 성찰과 교육적 가치 탐색
3. 언어 의식 발달을 위한 형태소 교육 방안 구성
4. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-705-001023335