메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Myung-Jeong Ha (Sangmyung University)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제40호
발행연도
2016.7
수록면
403 - 421 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The present study investigates the effects of two gloss conditions - L1 gloss (Korean glossing) and L2 gloss (English glossing) - in reading English passages. A total of 180 high school students in Korea participated in this study. Based on their scores of the reading comprehension test (pretest), participants were divided into two reading-proficiency groups: three high reading proficiency (HRP) and three low proficiency (LRP) groups. Students were asked to read the material under one of three conditions: L1 gloss, L2 gloss, and no gloss. After reading, they were asked to take a multiple-choice reading comprehension test. A one-way ANOVA was conducted to examine whether there was any significant effect of gloss conditions on reading comprehension. Tukey’s post-hoc test was also used to perform pair-wise comparisons between the three different gloss conditions. The results of the quantitative analyses indicated that both L1 and L2 gloss conditions affected students’ reading comprehension. The findings also revealed that the effectiveness of vocabulary glosses varied across students’ reading proficiency levels.

목차

1. Introduction
2. Literature Review
3. Method
4. Results
5. Discussion and Conclusion
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-705-001023502