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연구보고서
저자정보
김순관 (서울연구원) 고준호 (서울연구원) 이신해 (서울연구원) 장지은 (서울연구원) 정기성 (서울연구원)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2013-PR-33] 대중교통 서비스 개선을 위한 서울시 출근통행의 질 평가
발행연도
2014.1
수록면
1 - 109 (109page)

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The objectives of this Study are to evaluate the quality of public transport commuting and identify new directions of public transport service improvements.
The research was based on survey results of public transport commuters in three downtowns(CBD, two subcenters:Gangnam and Yeoido) of Seoul. Significant survey results are summerized in the following.
Current congestion levels of bus and subway are 94.5% and 140.5% respectively. On the other hand, acceptable congestion levels of bus and subway are 50.0% and 60.6%.
[그림본문참조]
The most important factors for the choice of public transport in order to commute are ‘total travel time’ and ‘access time’ which are determined by the choices of residential and work place. However, the most inconvenient factors are ‘waiting time’ and ‘transfer time’ because these two factors are determined by the quality level of government service.
[그림본문참조]
A public transport happiness index was created in order to evaluate the quality of public transport commuting. The index consist of two groups of factors. The first quantitative group reflects differences of current and acceptable level for access time, waiting time, transfer time, total travel time and congestion. The second qualitative group reflects inconvenience score for the other factors which are noise, fare, available seats, wireless communication service(wifi), kindness of drivers, comfortableness and convenient facilities. The individual importance score for the factors was used as a weight.
The average public transport happiness index for downtown commuters in Seoul is 71.3. Male, less frequent transfers and short commuting distance impact on higher happinessindex.
A sensitivity analysis of public transport happiness index assumed an acceptable level of each factor. The results showed that ‘transfer time’ was the most effective factor.
[그림본문참조]

목차

[표지]
[요약 및 정책건의]
[차례]
표차례
그림차례
[Ⅰ 연구의 개요]
1 연구의 배경 및 목적
2 연구의 범위와 방법
[Ⅱ 대중교통 출근통행의 질 평가요소 설정]
1 통행의 질 평가 국내사례:2010 서울시 대중교통 시민만족도 평가
2 통행의 질 평가 해외사례
3 조사문항 설계를 위한 사전조사
4 평가요소 설정
[Ⅲ 대중교통 출근통행의 질 평가를 위한 사례조사]
1 조사의 개요
2 조사의 내용 및 방법
3 조사결과
[Ⅳ 대중교통 출근통행의 질 평가]
1 영국사례
2 대중교통 행복지수 산정 방법
3 대중교통 행복지수 결과
4 대중교통 행복지수 민감도 분석
[Ⅴ 연구의 결과]
1 결론
2 정책건의
[참고문헌]
[부록]
[Abstract]
[Table of Contents]

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