본 연구는 어린이집 교사의 임파워먼트와 직무스트레스가 어떠한지 알아보고 두 변인 간의 관계를 알아보고자 이루어졌다. 강원도 W시의 어린이집 교사 282명을 대상으로 질문지를 사용하여 자료 수집하였다. 결과 분석은 빈도분석, ANOVA 검증 및 Scheffe 사후검증을 실시하였고, Pearson의 상관계수를 구하였다. 연구결과 첫째, 어린이집 교사의 임파워먼트는 중간보다 약간 높은 수준이었고, 자율성이 가장 높았고, 전문성 신장, 자아효능감, 지위, 영향력, 의사결정 순으로 나타났으며, 어린이집 교사의 연령, 학력에 따른 차이는 나타나지 않았지만 경력, 근속기간에 따른 차이는 의미 있게 나타났다. 둘째, 어린이집 교사의 직무스트레스는 중간보다 약간 낮은 수준으로 원아에 대한 스트레스가 가장 높았고, 학부모, 업무, 개인, 행정, 원장, 교직원, 경제 순으로 나타났으며, 어린이집 교사의 연령, 학력, 경력에 따른 차이는 나타나지 않았지만 근속기간에 따른 차이는 의미 있게 나타났다. 셋째, 어린이집 교사의 임파워먼트와 직무스트레스 간에는 의미 있는 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
This study investigates early childhood teachers` perception of empowerment and their cognitive levels of job stress, as well as the relationships between these two factors. The subjects consist of 282 teachers working in child care centers. Data were obtained through questionnaires. The study`s findings may be summarized as follows. First, the levels of empowerment recognized by teachers were a slightly higher than those of the average, and were in order; autonomy, professional growth, self-efficacy, status, impact, and decision making. Second, the levels of the teachers` job stress were shown to be a slightly lower than those of the average, and were, in order; factors related to children, parents, affairs, individual problems, administrations, principal, teachers and staffs, and finance. Third, a negative correlation was found between cognition of teachers` empowerment and job stress.