본 연구의 목적은 유아교사의 근무환경요인 및 직무만족도 관련변인이 유아교사의 삶의 질에 미치는 직·간접 영향을 밝혀보는데 있다. 본 연구는 유아교육기관에 재직 중인 유아교사 364명을 대상으로 삶의 질, 직무만족도, 교사효능감, 직무스트레스, 근무환경, 동료관계 등을 알아보았다. 수집한 자료는 SPSS 19.0 프로그램과 AMOS 18.0을 이용하여 분석하였으며 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 확인적 요인분석 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직무스트레스, 직무만족도는 교사의 삶의 질에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직무스트레스는 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 교사효능감, 직무스트레스, 동료관계, 근무환경은 직무만족도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 교사의 삶의 질에 영향을 미치는 관련 변인들의 전체 효과는 직무스트레스, 직무만족도의 순으로 나타났다.
This study analyses the direct and indirect influences of work environments and work satisfaction on the quality of work life of childhood education teachers. The study surveys 364 teachers currently employed by early childhood education institute; data are collected in the area of the quality of work life, work satisfaction, teacher efficacy, work stress, work environments, and colleagueship. The results are as follows. First, the structure model revealed that work stress and degree of work satisfaction directly affect early childhood teachers` life quality. The work stress also has indirect effects. Second, the degree of work satisfaction is affected directly by teacher efficacy, work stress, colleagueship, and work environments. Lastly, the factor found to affect most the life quality of early childhood teachers was work stress followed by the degree of work satisfaction.