메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
방은주 (한림대학교) 김두형 (희망가득 정신과의원) 노법래 (한림대학교) 유혜승 (한림대학교) 장지현 (한림대학교) 하경희 (한림대학교) 박은진 (한림대학교) 홍현주 (한림대학교)
저널정보
대한소아청소년정신의학회 소아청소년정신의학 소아청소년정신의학 제27권 제3호
발행연도
2016.9
수록면
173 - 180 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives: The purpose of this study was to explore the influence of high school students’ mental health on their academic achievement and school dropout rate by using longitudinal data.
Methods: For this study, 153 high schools were randomly sampled on a nationwide scale. The descriptive data was collected from a school information internet site which is organized by the Korean Ministry of Education. We used the schools’ mean scores on the Adolescent Mental Health Problem-Behavior Questionnaire-II (AMPQ-II) scale which was used for estimating students’ mental health in the 2013 school-based mental health screening test. The data analysis was conducted by using hierarchical regression analysis.
Results: The results of this study showed that the AMPQ-II scale’s mean scores have significant effects on the following year’s academic achievement and annual dropout rates. Especially, the AMPQ-II scale’s mean scores tend to increase the school dropout rate in vocational schools.
Conclusion: The finding of this study is that Korean high school students’ mental health states significantly influence their academic achievement and school dropout rate.

목차

서론
방법
결과
고찰
결론
References

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-516-001610444