전동차량이 레일을 따라 주행시 발생하는 실내 소음은 이론상으로는 공기 기인 소음과 구조 기인 소음으로 구분될 수 있지만 실제로는 다양한 경로를 통해 복잡하게 중첩되어 분석하기가 쉽지 않다. 전동차량의 주요 소음원을 분석하고 효과적인 소음 개선 대책을 고려하기 위해 소음 전달경로 분석 기법을 활용하였다. 자동차 분야 등과 같은 산업계에서 이미 적용되고 있는 다양한 소음 전달경로 분석 기법에 대한 비교를 통해 각 기법의 장점과 단점을 파악하였다. 그 중 전동차량에 적용하기 적합한 ATPA(Advanced Transfer Path Analysis) 기법을 최종적으로 선정하였다. 정차 중 조건에서 주요 전달 경로 및 각 판넬 부위의 소음/진동 전달율(Transmissibility)를 측정하고 주행 중 조건에서 주행중 소음/진동을 측정하였다. 측정 결과를 분석하여 공기 기인 소음과 구조 기인 소음의 기여도를 분석하였다.
Interior noise while the train is operating can be divide by the air borne and structure borne noise theoretically. But it is hard to analyze them in practice because both noises are superposed intricately through various noise paths. Noise transfer path analysis is applied to analyze the main noise source and consider effective noise remediation plan. Various noise transfer path analysis’s which Industry like automotive already applied were compared, then pros and cons of each technique were weighed up. Advanced transfer path analysis was considered for the application of the train among them. At first transmissibility between each position which can be considered at a main noise path was measured at stationary condition. Then operating noise and vibration data were measured at running condition. Finally the contribution analysis was done between air borne and structure borne noise for interior noise at running condition.