메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Lee, Chee Hye (University of Arizona)
저널정보
미래영어영문학회 영어영문학 영어영문학 제21권 제4호
발행연도
2016.11
수록면
147 - 172 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper is aimed at exploring the PCK’s ELT in Korea, 1966-1981, through the lens of Phillipson’s(1992) English Linguistic Imperialism. Launched as part of the fourth dimension of the U.S. foreign policy, the Peace Corps Program, though generally remarked as promoting world peace and friendship, was to play a crucial role in undertaking the English Language Teaching promoted, coordinately and/or competitively, by the two major Core Englishspeaking countries, the U.S. and the U.K. In so doing, arguments start with the discussion of two main mechanisms that legitimate the English Linguistic Imperialism: anglocentricity and professionalism. Anglocentricity is related to Galtung’s (1980) innate power and structural power, whereas professionalism is represented as his function power. Based on these terminological concepts, this paper attempted to shed light on linguistically imperialist aspects of PCK’s ELT by analyzing the three reasons for ESL in Korea concluded by Maston (1963), who came to Korea as one of five PCK-K1 staffs and particularly as an English education specialist.

목차

Ⅰ. Introduction
Ⅱ. The Peace Corps and Imperialism
Ⅲ. The English Linguistic Imperialism in PCK
Ⅳ. Conclusion
References
〈Abstract〉

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-740-001842115