본 연구의 목적은 은퇴한 여자운동선수가 경험하는 사회적 장벽과 이를 극복하기 위한 대안적 방안을 모색하는데 있다. 본 연구는 A도시에 거주하고 있는 은퇴한 여자운동선수 6명과 함께 진행되었다. 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구는 참여적 실행연구인 포토보이스 기법을 사용하였다. 포토보이스는 오리엔테이션, 포토보이스 실행, 그리고 포커스 그룹 인터뷰의 순으로 진행되었다. 사진 고르기, 맥락화, 주제화하기의 순서로 포토보이스 자료가 분석되었으며, 모든 과정에 연구참여자가 직접 참여하였다. 연구 결과, 이들의 운동선수로서의 경험은 현재의 삶에 다양한 문제를 양산하고 있었고, 이러한 점은 이들의 미래의 진로에도 중요한 영향을 미치고 있었다. 본 연구에서는 이러한 사회적 문제를 DeSeCo 프로젝트의 핵심역량 개념을 기반으로 행동의 자율성에 대한 문제, 도구를 활용하는 문제, 그리고 다른 집단과의 상호작용에 관한 문제로 해석하였으며, 사회생태학적 모델에서 제시하는 5가지 수준(개인, 대인, 조직, 공동체, 정책적 수준)중 조직, 공동체, 정책적 수준에서 그 개선 방안을 살펴보았다. 구체적으로, 첫째, 조직적 수준에서 학습권의 보장뿐만 아니라 학생선수가 스스로 삶을 주도해 나갈 수 있도록자기 주도력이나 의사소통능력을 강화할 수 있는 방안, 둘째, 공동체 수준에서 운동선수에 대한 편견및 선입견을 해결하기 위한 방안, 셋째, 정책적 수준에서 역량을 강화하기 위한 정책의 필요성을 강조하였다. 이미 많은 연구들과 개선방안, 그리고 프로그램들이 존재하고 있음에도 불구하고, 운동선수들을 둘러싼 문제들은 여전히 존재하고 있는 만큼 다양한 현상에 대한 이해를 기반으로 ‘적용할 수 있는’ 정책적 프로그램의 개발은 매우 중요하다. 특히 정책적 수준이 다른 하위수준에 영향을 준다는 점에서 반드시 더욱 실증적 이해와 접근에 근거하여 제시되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to understand retired female athlete` social barriers and to provide alternative strategies for their social life after retirement. All participants were retired female athletes and total 6 individuals were recruited from city A. This study employed Photovoice technique known as a participatory action research method. The Photovoice had three session: a)orientation b)Photovoice c)focus group. All data were analyzed by Photovoice analysis procedure including selecting, contextualizing, codifying or categorizing. Every participant was invited to all analysis procedures. Participants mentioned that their experience as a athlete occur diverse problems and these have an influence on their career. This study attempted to understand all issue in associated with behavioral autonomy, use of instrument, and interaction with different population group based on the concept of core competency in the DeSeCo project. This study attempted to suggest alternative strategies based on social ecological model, including individual, interpersonal, organizational, community, and public policy level, that explains social phenomenon based on functional boundaries surrounding particular individuals. First, building up their communication skill as well as assuring right for self directed learning plays an important role in the organizational level. Second, providing proper cognitive components for athletes in a society is extremely important. Third, developing adequate policy has an influence on the life of these population. Finally, it should be very important to develop applicable policy or program for female athletes`life after retirement. Moreover, it is very important to suggest the policy level strategies based on evidence-based approach because it may be a strong determinant which may control the other level of the social ecological model.