전 세계 스마트워치 시장이 급부상하면서 기업들은 스마트워치 시장을 선점하고 새로운 비즈니스 모델을 창출하기 위해서 스마트워치를 경쟁적으로 출시하고 있다. 이에 기업들은 스마트워치의 기술 개발, 프리미엄 디자인과 마케팅을 활발하게 진행하고 있다. 특히 기업들은 고가의 재질, 고도의 세공 기술, 디자인 기술자 영입, 유명 디자이너나 브랜드와의 콜라보레이션 등으로 스마트워치의 제품 디자인과 스타일링을 위한 개발에 아낌없는 투자를 하여 스마트워치를 고급 손목시계 이미지로 구축하기 위한 노력을 다각로도 진행하고 있다. 이처럼 스마트워치의 고급스러운 디자인이 중요하게 다루어지고 있는 시점에서, 스마트워치의 고급스러운 디자인을 위한 방향 제시는 반드시 필요할 것이다. 이에 본 연구는 스마트워치의 고급감을 향상시킬 수 있는 디자인의 방향을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 고급감이라는 것은 사용자가 감성적으로 느끼는 것으로 사용자들의 다양한 감성을 세밀하고 다각도로 측정할 필요가 있다. 이에 심리적 측정방법과 행위적 측정방법을 활용하여, 시선 추적 장치 조사, 제품 요소와 고급감 요인을 활용한 설문 조사, 소리 내어 생각하기 조사, 얼굴표정과 움직임 등과 같은 행동 조사, 표적 집단 면접 조사를 진행하였다. 이러한 조사들의 분석 결과를 통합하여 아날로그적 감성, 시대적 트렌드가 반영된, 성별을 고려한, 절제되어 단순한, 일체되어 통일을 이룬, 균형과 조화를 이룬, 섬세하게 배려하는, 드러나지 않고 숨겨진으로 스마트워치의 고급감을 향상시킬 수 있는 디자인 방향을 제안하고 개념을 정리하였다. 또한 스마트워치를 구성하는 제품 요소별로 사용자에게 각기 다른 감성의 고급감이 요구되고 있음을 밝혀내었으며, 본 연구에서 감성연구의 한계점을 보완하기 위해서 다각적인 조사 방법들을 체계적으로 제안하였다. 본 연구는 스마트워치와 관련한 연구가 미흡한 현 시점에서 진행되어 스마트워치 디자인의 방향성을 제안하였다는데 의의가 있다. 더불어 본 연구는 스마트워치의 고급감을 평가하거나 스마트워치의 고급스러운 프리미엄 디자인을 위한 기준으로 활용될 수 있으며, 스마트워치의 디자인을 위한 발전 방향을 모색할 수 있을 것이다.
With fast growing of smart watch market worldwide, companies are competitively releasing smart watch to gain strategic advantage and create new business models. These companies are actively developing smart watch technologies with premium design along with aggressive marketing activities. Especially, investment has been made in diverse ways to establish high quality of smart watch through use of refined materials, craftsmanship, recruitment of designers and collaborations with luxury brand designers. At this point, as the luxury design of smart watch becomes increasingly important, it is essential to point out the directions for luxury design of smart watches. Therefore, the purpose of this study is to suggest directions for design which can enhance the luxuriousness of smart watches. Luxuriousness is what the user feels emotionally, and it is necessary to measure the various sensibilities of the users in detail and in various aspects. Hence, this study conducts eye-tracker, product elements and luxuriousness factors survey, think aloud, behavior research and focus group interviews by using psychological measurement method and behavioral measurement method. As a result, this study suggested design direction to enhance luxuriousness of smart watch and establish eight concepts; analogue emotion, reflecting the trend of the times, taking into consideration gender, understated and simple, unified as one, balanced and harmonious, detailed considering and hidden and unexposed. This study has a significant meaning in that it suggested directions for smart watch in current point of time when there is still lack of studies on smart watch. In addition, this study can be utilized as a standard to assess luxuriousness or premium design of smart watch and help seeking out right directions for development of smart watch design.