우리의 학교교육에서 교과서가 차지하는 비중은 실로 지대하다. 더욱이 지금은 2011 및 2012 개정 도덕과 교육과정에 의한 초등 도덕과 3-6학년 교과서가 개발되어 가고 있는 중이다. 바로 이러한 점을 고려하여 이 연구에서는 영미권을 중심으로 한 외국의 도덕 교과서를 분석하여 우 리의 초등 도덕과 교과서 개발 및 발전에 기여하고자 하였다. 구체적으로, 이 연구에서는 북미 와 남미 및 영국의 도덕 교과서 11권과 교사용지도서 7권, 총 18권을 분석하여 그 특징 및 장 단점 그리고 시사점 등을 도출하고, 이를 바탕으로 우리 도덕 교과서를 개발함에 있어 중시해 야 할 점들에 대해 탐구, 제시하였다. 다양하고도 실용적이며 아름다운 외형 체제와 입체적ㆍ역 동적이면서도 시원한 편집 방식의 채택, 기반이 되는 이론적 토대로서의 덕교육적 접근과 유덕 한 인격 형성의 지향, 단원 구성의 기본틀로서의 지ㆍ정ㆍ행의 통합적 접근과 4단계 심층화 모 델 및 6수업ㆍ교재유형의 고려, 교수ㆍ학습 방법론 측면에서의 가치탐구형과 내러티브형의 조 화, 재미와 감동이 있는 생활밀착형 교재 및 활동과 체험 중심의 탐구형 교과서의 개발, 그리고 도덕교육의 기초 이론에 대한 안내와 단원ㆍ차시별 지도의 실제 및 유용하고 풍부한 자료와 활 용의 편이성을 갖춘 교사용지도서의 제공 등과 같은 것들이 그 예가 된다.
As we know very well, moral textbooks play very important role and perform key function in our present environment and cultural climate of elementary school`s moral education, In addition, we are now developing the elementary moral education textbooks based on the 2009 National Moral Education Curriculum. So, in this paper, I analyzed 11 moral textbooks and 7 teachers guidebooks of other countries(North and South America, England) to contribute to making and improvement of our moral education textbooks for elementary kids. As a result of the analysis, I could find many characteristics, strengths, and meaningful implications. Especially, it is very impressive that almost all foreign textbooks exhaustively take the inquiry teaching-learning methods included dialogue and discussion, and the harmony of the paradigmatic or logico-scientific thinking mode and narrative thinking mode. So, based on the analysis, I presented some proposals for development and improvement of our moral textbooks. First, on the side of theoretical foundation and basic point of view, we need to strengthen the virtues education to bringing up virtuous character, and for realizing this, it is really necessary to take the integrated approach to the cognitive, affective and active sides of virtue and character. Second, on the teaching-learning methods, it is very important for making moral textbooks to take the balance of value inquiry approach and narrative approach, to consider the kids` interest and real life situations, and to take the inquiry activities and real experiences-centered approach. Third, we need to develop very excellent teacher`s guidebooks because they decisively influence on the effectiveness and achievement of teacher`s moral education activities. So, at least, the guidebooks should have the necessary knowledges, information, and useful materials for the theories and practices of elementary moral/character education.