본 연구는 중학교 운동선수의 협력 및 자원교환 네트워크와 경기력의 관계를 규명하는 데 있었다. 즉, 중학교 운동선수의 협력 및 자원교환 네트워크 구조를 분석한 다음 네트워크 변수와 경기력 간의 관계를 규명하기 위해 수행되었다. 본 연구는 2016년 충청남도 C시에 소재하고 있는 중학교 엘리트 스포츠 팀에 소속된 운동선수를 연구대상자로 선정하였다. 표집한 사례 팀 수는 남자 2개 팀과 여자 2개 팀으로 총 4개 팀이다. 사례 수는 남자의 경우 배구 12명, 핸드볼 12명이며, 여자의 경우 농구 9명, 배구 14명으로 총 47명이다. 이 연구는 이름만들기 질문지(NGQ: Name Generator Questionnaire)를 사용하여 설문조사를 실시하였다. NGQ는 각 지명한 사람과의 친밀도 정도를 측정하는 도구인데, 이 연구에서는 협력 및 자원교환을 하는 사람을 우선순위대로 조사하였다. NGQ는 최대 3명까지 응답할 수 있도록 구성하였다. 자료처리는 NetMiner 4.2를 활용하여 협력 및 자원교환 네트워크를 분석하였고, SPSSWIN을 활용하여 네트워크 변수와 경기력 간의 상관관계를 분석하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째, 중학교 운동선수의 협력 및 자원교환 네트워크의 구조는 전반적으로 하나의 완전한 네트워크로 구성되며, 소수의 선수가 다수의 선수들로부터 지목받는 빈익빈부익부 현상을 보인다. 둘째, 중학교 운동선수의 자원교환 네트워크에서는 정보적, 사교적, 물질적 자원을 교환한다. 즉, 운동선수는 운동정보 지식, 운동기술, 학교생활, 운동용품 구입 등의 순으로 정보적 자원, 여가생활, 대화, 쇼핑, 타 종목 운동 등의 순으로 사교적 자원, 그리고 식품, 선물, 운동소품, 생활용품 등의 순으로 물질적 자원을 교환한다. 셋째, 중학교 운동선수의 협력 및 자원교환 네트워크 구조는 경기력과 부분적으로 관계가 있다. 즉, 운동정보, 전술공유 네트워크 군집계수는 객관적 경기력과 정적 관계가 있다. 반면에 물질적 자원교환 네트워크 군집계수는 객관적 경기력과 부적 관계가 있다. 갈등해결, 전술공유, 정보적 자원교환 네트워크 활동중앙성은 주관적 경기력과 정적 관계가 있다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the cooperation and resource exchange networks of middle school athletes and their athletic performance. In other words, this study was conducted to analyze the structure of the cooperation and resource exchange network of middle school athletes and clarify the relationship between network variables and athletic performance. This study was carried out with the athletes belonging to elite sports teams of middle schools located in C city in South Chungcheong Province in 2016. The number of the sampled teams was four in total, which included two male teams and two female teams. The number of the cases was 47 people in total; the male athletes included 12 volleyball players and 12 handball players, and the female athletes consisted of 9 basketball players and 14 volleyball players. In this study, a survey was conducted using the Name Generator Questionnaire (NGQ). NGQ is a tool for measuring the degree of closeness with each nominated person. In this study, the participants were asked to prioritize the people who were involved in cooperation and resource exchanges. NGQ was constructed to allow the participants to nominate a maximum of three people and the validity of the questionnaire was verified through experts" discussion. With respect to the data analysis, the cooperation and resource exchange network was analyzed using NetMiner 4.2 and the correlations between network variables and athletic performance were analyzed using SPSSWIN. The conclusions drawn from the study results and discussions through the research methods and procedures described above are as follows. First, it was found that the structure of the network of cooperation and resource exchange of middle school athletes was generally constructed as one complete network, and it exhibited the phenomenon that the poor become poorer while the wealthier becomes wealthier; in other words, a small number of athletes were nominated by many other athletes. Second, the structure of the cooperation and resource exchange network of middle school athletes was found to be partially related to their athletic performance. In other words, the network density for athletic information, athletic skills, and tactical information sharing had a positive relationship with objective athletic performance. On the other hand, the network density of the material resource exchange network had a negative relationship with objective performance. The activity centrality of the network for conflict resolution, tactical information sharing, mutual cooperation, and informational resource exchange had a positive relationship with subjective athletic performance, and the betweenness centrality of the athletic skill network had a negative relationship with subjective and objective athletic performance.