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자료유형
연구보고서
저자정보
고준호 (교통시스템연구실)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2015-PR-25] 승용차마일리지제 시범사업 평가와 추진방향 설정
발행연도
2016.1
수록면
1 - 58 (58page)

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In order to supplement the problems for the weekly no driving day program, Seoul has reviewed the implementation of Car Mileage Program which provides incentives for driving lesser mileage, and a trial project was carried out in October 2014 for 6 months.
18,217 vehicles participated in the trial project and 30.1% of them received incentives for decreasing their travel distance for more than 5%. However, 20.7% of the participants drove similar or higher mileage and did not receive the incentives and 30.1% did not submit the required mileage document. The average milage for the drivers that registered for the Car Mileage Program decreased by 15.1%, from 28.8km/day to 24.4km/day. As a result for carrying out the Car Mileage Program, it is expected that the total mileage of Seoul decreases by 0.03% and the green house gas emission decreases by 1,470ton/year. The participants of the Car Mileage Program mainly consisted of male drivers in their 40s and 50s. The participants who responded that the main purpose of using their cars was for leisure and entertainment had a decreasing trend for their mileage but those who responded that the main purpose was for commuting did not show a decreasing trend for their mileage. Also, participants with high income did not show a decrease in their mileage while participants with older vehicles drove fewer mileage and received incentives.
Only 0.8% of the vehicles in Seoul are participating in the Car Mileage Program. Considering the current condition, the short term goal is to increase the participants to 10,000 vehicles. For this to happen, many measures to make more citizens participate has been searched for, including advertising and providing additional incentives for older diesel cars and flexible incentives depending on the participating period. Furthermore, there needs to be more trial projects to develop a database and provide a more elaborate policy.

목차

[표지]
[요약]
[목차]

그림
[01 승용차요일제 재설계의 일환으로 도입된 승용차마일리지제]
1_교통량 감축 효과가 크지 않은 승용차요일제의 대안으로 승용차마일리지제 도입
2_승용차 주행거리 분석과 설문조사를 통한 승용차마일리지제의 효과 평가
[02 서울시민 약 18,000명이 참여한 승용차마일리지제 시범사업]
1_주행거리 감축비율에 따라 인센티브를 지급하는 승용차마일리지제
2_6개월간의 시범사업을 통한 사업 타당성 검토
3_유사한 정책을 시행한 부산시와 수원시
[03 승용차 주행거리 감축에 기여할 수 있는 승용차마일리지제]
1_단기간의 시범사업 특성을 고려한 결과 해석 필요
2_서울시 연간 총 주행거리 0.03% 감소, 온실가스 배출량은 1,470톤 감축
3_차령이 높은 차량이 더 많이 참여
[04 가입자를 확대하고 정교한 제도 마련 필요]
1_단기적으로 10만 명까지 가입자 확대
2_적극적 홍보와 인센티브 발굴을 통해 시민 참여 유도
3_가입 기간에 따라 인센티브를 유연화하여 참여 지속성 확보
4_유사 프로그램과의 관계 정립 요구
5_정교한 제도를 마련하기 위해 추가 시범사업 수행
[05 교통 혼잡 완화와 대기질 개선 기여 가능성 제시]
1_서울시 총 주행거리 감축에 기여하는 승용차마일리지제
2_추가 시범사업을 통한 제도 정교화 필요
[참고문헌]
[Abstract]
[Contents]

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