매입형 영구자석 동기전동기는 고효율, 넓은 동작 특성으로 견인부하에 매우 적합하여 전기자동차 및 철도차량의 구동모터로 많이 사용된다. 하지만 회전자 영구자석의 감자영향으로 인해 출력특성 저하 및 신뢰성 문제 등이 발생할 수 있어 설계단계에서 더욱 실질적인 검토가 요구된다. 본 논문에서는 동일사양의 매입형 영구자석 동기전동기를 회전자 구조에 따라 3가지 모델로 설계하고 각 모델에 대한 유한요소 해석을 수행하여 영구자석의 감자 영향을 살펴보려 한다. 특히 고속에서 약계자 제어에 따른 불가역 감자를 고려하여 감자 전/후의 출력 특성을 비교하여 나타내고 감자에 강인한 설계모델을 제시하려 한다.
IPMSM is appropriate for traction motor of electric vehicle and railway because of characteristics such as high efficiency and wide operation range. However, due to demagnetization of permanent magnet problem such as output reduction and low reliability, it is necessary to performance practical analysis. In this paper, three different IPMSM which has same specification according to the shape of permanent magnet in rotor are designed and analyzed with demagnetization method to examine demagnetization effect of permanent magnet. Specially, at high speed, with considering irreversible demagnetization according to the field weakening control, output characteristic of before and after demagnetization will be compared.