우리나라는 3,000개가 넘는 섬을 가지고 있으며 그 하나하나가 육지와, 또 다른 섬들과 다른 독특한 매력을 가지고 있음에도 불구하고 대부분 영상매체의 관심도 적고, 영상작품 속에서 고립적이고 폐쇄적이며 부정적인 공간으로 재현되는 경우가 많아 낙원의 이미지와는 거리가 멀다. 그런 점에서 접근성이 떨어지는 청산도가 일찍부터 지속적으로 영상매체의 관심을 받아왔고 긍정적인 이미지로 그려지고 있는 것은 특이한 일이라고 할 수 있다. 청산도는 영화 <서편제>를 시작으로 최근까지 여러 편의 텔레비전드라마의 배경이 되었다. 청산도는 이들 영상매체를 통해 소개되고 긍정적 이미지로 그려지면서 전국적 인지도와 지역브랜드를 확립하고 많은 관광객을 유치하고 있는데, 본고에서는 청산도를 배경으로 한 영상작품들을 대상으로 인생, 고향, 첫사랑, 자연이라는 네 가지 테마로 나누어 분석하고 그 속에서 청산도의 총체적인 이미지를 찾아보았다. 이를 통해 현재의 관광정책과의 연관성을 살피고 향후 이것을 청산도의 관광산업과 정책은 물론이고 다양한 분야에서 활용할 수 있도록 하고자 하였다. 지역에 대한 영상매체의 관심이 지속되고 그 성과가 문화로 정착하고 문화적 자산으로 남기 위해서는 적절한 정책적 지원과 활용이 뒷받침되어야 한다. 청산도는 이미 2007년 말 아시아 최초의 슬로시티로 선정되었는데, 영상매체를 통해 그려진 청산도의 이미지는 전통과 현대가 어우러지고 여유와 느림의 미학을 실천하는 슬로시티의 철학과 목표와 부합하며, 영상매체로 인한 긍정적 이미지를 활용하는 구체적 실천방향을 제대로 설정했음을 알 수 있었다.
Korea has over 3,000 islands. And, despite the fact that each and every one of them has the unique attractiveness that is different from the land and, also, the other islands, because the interest, too, of the visual media in most of them is small, because they are isolated and closed within the visual works of art, and because there are many cases in which they are reappeared as the negative spaces, they are far away from the image of a paradise. It is with regard to this point that the fact that the Cheongsando Island, of which the accessibility is poor, has been continuing to receive the interest of the visual media from an earlier time is an unusual happening. Beginning with the <Seopyeonje> and until recently, the Cheongsando Island became the background of a lot of terrestrial television dramas. While being introduced through the visual media and while being portrayed with a positive image, the Cheongsando Island has been establishing the nationwide level of awareness and the regional brand and has been attracting a lot of tourists. In this manuscript, with the visual works of art with the Cheongsando Island as the background as the subjects, the subjects were divided into the four themes of life, hometown, first love, and nature and were analyzed. And we looked for the overall images of the Cheongsando Island within them. Through this, the relationship with the present tourism policy was taken a look at. And it was intended to utilize this not only for the tourism industry and policy of the Cheongsando Island but, also, in the diverse fields in the future. In order for the interest in the visual media regarding the regions to continue and in order for the results to settle down in the culture and remain as the cultural assets, the appropriate policy support and utilizations must support it. The Cheongsando Island was already selected as the very first Slowcity in Asia at the end of the year 2007. We were able to find out that, in the image of the Cheongsando Island, which was portrayed through the visual media, the traditions and the modernity were harmonized, that the image conformed to the philosophy and the goal of the Slowcity, which puts the aesthetics of the composure and the slowness, and that a specific direction for putting into practice which utilizes the positive image was established properly.