메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신승용 (영남대학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第136輯
발행연도
2017.6
수록면
63 - 81 (19page)
DOI
10.37967/emh.2017.06.136.63

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article explores how a laryngeal sound /h/ is presented in the school grammar textbooks. In this research, I examined Gugeo (Korean Language) and Doseo wa mumbup (Reading and Grammar) that had been developed in accordance with the General Guidelines of Curriculum Revised in 2009. The textbook of Korean Language has eleven kinds, and the Reading and Grammar is currently available in six different kinds. In the textbooks, the phoneme /h/ is not considered as an aspirated sound, but it is rather categorized as an non-aspirated sound under the consonant system. However, it is introduced as an aspirated sound in the explanation describing the contraction between /h/ and /p, t, ʧ, k/. Such description appears in school grammar books in general. However, in phonological sense, the aspirated sound of /h/ is weaker than the other aspirated consonants such as /ph, th, ʧh, kh/, but is stronger than /p, t, ʧ, k/. The contraction between ‘/h/ and /p, t, ʧ, k/, which is altered into /ph, th, ʧh, kh/, clearly shows that /h/ should be included as an aspirated sound. This phonological fact uncovers that /h/ is an aspirated sound. Therefore, the school grammar textbooks should consider /h/ as an aspirated sound to avoid confusion and make it clear for students.

목차

1. 서론
2. /ㅎ/에 대한 학교 문법 기술의 문제점
3. 유기음 /ㅎ/의 정립과 내용 기술의 정합성
4. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (34)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0