이 연구의 목적은 복합스포츠 센터의 고객만족도와 전환장벽이 재구매의도에 미치는 영향을 규명하고자 한다. 서울특별시에 소재한 10개의 복합스포츠 센터 남ㆍ여 회원을 대상으로 설문지 배포하여 불성실하게 응답한 67부의 자료를 제외한 후 최종적으로 600부를 연구의 자료로 사용하였다. 자료처리는 spss/pc window v.15.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 상관관계, 확인적 요인분석과 구조방정식모델 분석을 위해 Amos 7.0 프로그램을 사용하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 운영만족도가 높을수록 전환비용과 인간관계와는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 대안의매력, 재구매의도와는 관련성이 없었다. 둘째, 서비스품질만족도가 높을수록 전환비용과 인간관계, 재구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 대안의 매력은 관련성이 없었다. 셋째, 전환비용이 높을수록 재구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 인간관계와 대안의 매력은 재구매의도와 관련성이 없는 것으로 나타났다. 복합스포츠 센터의 회원등록율을 높이기 위해서는 운영만족도와 서비스품질 만족도를 높여야 하고 회원들이 전환비용을 높게 인지할 수 있도록 하여야 할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the influence of customer satisfaction and switching barrier on repurchase intention at complex sports centers. After questionnaires were distributed to men and women members of ten complex sports centers in Seoul, 600 questionnaires were used for the study; 67questionnaires were excluded due to insincere answers. For data processing, Spss/pc window v.15.0 was used for Frequency analysis, Correlation, and Confirmatory factor analysis. And Amos 7.0 program was used for Structural equation model. The study results are as follows. First, as operation satisfaction becomes higher, the operation satisfaction positively affects switching cost, human relationship, and attractiveness of alternative, but it has no relation with repurchase intention. Second, as service quality satisfaction becomes higher, the service quality satisfaction positively affects switching cost, human relationship, and repurchase intention, but it has no relation with attractiveness of alternative. Third, as switching cost becomes higher, the switching cost positively affects repurchase intention, but human relationship and attractiveness of alternative have no relation with repurchase intention. Therefore, to raise the membership registration rate at complex sports center, it is necessary to improve operation satisfaction and service quality satisfaction, and to make members highly recognize switching cost among switching barriers.