한국프로야구가 프로스포츠 가운데 가장 사랑받고 있지만 관중 수입으로 구단의 운영이 어려운 현실이다. 또한, 선행연구를 살펴보면 관중 소비에 관한 항목이 각각 다르게 측정되고 있기에 한국프로야구 관중이 소비하는 전체적 소비 패턴을 파악해야 할 필요성이 있다. 이에 미국 프로스포츠에서 활용되고 있는 Fan Cost Index를 한국프로야구에 접목해보는 것을 이 연구의 목적으로 하였다. Fan Cost Index를 기반으로 설문을 구성하여, 편의추출법을 통해 2013년 프로야구장을 찾은 350명에 설문의 의도를 설명하고 그 중 280부의 응답을 수집하였으며, 기술분석과 카이스퀘어를 활용하여 분석하였다. 연구결과는 응답자의 다수는 3.3명 정도의 평균 동반자들과 함께하고 다수는 친구/연인과 관람하는 것으로 나타났다. 그리고 1인 평균 12,700원 정도의 입장료를 지출하였다. 식음료와 관련해서는 맥주와 탄산음료, 치킨을 가장 선호하며 각각 7,600원, 2,800원, 8,600원 정도를 지출하는 것으로 나타났으며, 경기장에는 자가용 승용차와 버스를 가장 많이 이용하고 있으며 주차비용은 평균 750원, 대중교통 비용은 약 1,400원 정도인 것으로 파악되었다. 응원도구/모자 구매를 위해 약 4,700원 정도 지출하는 것으로 나타났다. 이러한 지출들을 Fan Cost Index를 바탕으로 환산하며 약 4인 집단 기준으로 약 117,000원 정도를 한국프로야구관람객들이 지출하는 것으로 확인하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 관중들에게서 입장료 수입뿐만 아니라 여러 서비스를 다각적으로 제공하고 다양한 관중 수입을 높일 수 있는 시장 활동이 필요한 것으로 논의하였다. 그리고 이번 탐색을 통하여 앞으로 동의 가능한 한국형 Fan Cost Index를 개발하고 활용하면 현장 및 학문 연구에 기여할 수 있을 것이다.
Despite more than 7 million spectators visit Korea Professional Baseball games, the lack of profit sources including the admission fee was confirmed by a review of previous studies. Further, prior studies have not shown an agreement in terms of consumption items or factors in the stadium among different previous studies or other professional sports . So, the present study intent to introduce the Fan Cost Index. This attempt was trying to determine the overall consumption pattern in Korea Professional Baseball Stadium crowd. The Fan Cost Index is designed to measure the total consumption for admission, food, drink, parking, and souvenir items by a group of 4 people visiting a ballpark. Thus, the present study intent to measure those spectators" consumption in terms of the Fan Cost Index. Configuring the survey was based on the Fan Cost Index, the present study employed a survey to 350 people in the professional ballpark in 2013 through the convenience sampling method, and 280 responses were collected. The analysis was conducted by utilizing descriptive analysis and chi-square test. Mostly a spectator was likely to accompany to one" boy or girlfriend in the majority of the respondents followed by family. And, averagely 3.3 people tended to visit a ballpark together, and the average spending for admission was 12,700 Korean won. Regarding food and soft drinks, beer and chicken were the most preferred, and appeared to cost around 7,600 won, 2800 won, 8600 won respectively. And the use of private cars and buses were the major transportation methods visiting to a ballpark. Average parking cost was 750 won, and using public transport costed about 1,400 won. Showed that spending about 4,700 won were averagely spent to buy clothing and souvenirs. To be equivalent on the basis of these expenditures of the Fan Cost Index, the Korea Professional Baseball spectators spent about 117,000 won by a group of 4 people.