본 연구는 흡인간호 교육프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램을 적용하여 간호학생의 흡인간호 임상수행능력, 흡인에 대한 자기효능감과 문제해결과정에 미치는 효과를 규명하기 위함이다. P대 4년제 대학교 간호학과 2학년에 재학중 인 96명을 대상으로 2011년 10월 6일부터 10월 10일까지 자료를 수집하였다. SPSS/WIN 18.0을 사용하여 기술통계, χ 2-test, t-test, ANCOVA로 분석하였다. 흡인간호 교육프로그램을 적용한 임상수행능력 점수는 실험군 23.72점, 대조군 22.16점으로 두 군간의 유의한 차이가 있었다(p<.001). 자기효능감은 실험군 7.58점, 대조군 7.08점으로 두 군간의 유의한 차이가 있었고(p=.03), 사전-사후검사 차이점수도 두 군간의 유의한 차이가 있었다(p<.001). 문제해결과정은 두 군간에 유 의한 차이가 없었고(p=.06), 사전-사후검사 차이점수도 유의한 차이가 없었다(p=.11). 이에 간호학생에게 적용한 흡인간호 교육프로그램은 임상수행능력, 흡인에 대한 자기효능감에 효과가 있음을 확인하였다.
The purpose of this study was to develop a suction care education program and to evaluate the effects on clinical performance, self-efficacy, and problem-solving process regarding suction practice. The participants were 96 in second-year nursing students at P university in Pusan, Korea. The data was collected from Oct. 6th toward Oct. 19th, 2011, and analyzed by χ2, t-test, ANCOVA test using SPSS 18.0. The scores of clinical performance were 23.72 in the experimental group who learned this program and 22.16 in the control group, and were statistically significant(p<.001). Self-efficacy were 7.58 in the experimental group and 7.08 in the control group, which was statistically significant(p=.03), and the pre-to-post difference of self-efficacy was statistically significant as well(p<.001). However, there were no significant differences in the problem-solving process(p=.06) and the pre-to-post difference related to this(p=.011). This study showed that clinical performance and self-efficacy were improved by suction care education program.