메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양재영 (가천대학교) 김석산 (가천대학교) 김남수 (가천대학교) 김하영 (가천대학교)
저널정보
한국체육과학회 한국체육과학회지 한국체육과학회지 제26권 제5호 (인문사회과학 편)
발행연도
2017.10
수록면
797 - 806 (10page)
DOI
10.35159/kjss.2017.10.26.5.797

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine a structural relationship between perceived relatedness support, psychological needs, and intrinsic motivation among adolescent students who participated in Taekwondo training at a gym. The participants were 104 students (M age=16.4) who enrolled in the middle and high schools and completed three well-validated questionnaires. Data results analyzed by structural equation modeling(SEM) indicated that perceived relatedness support significantly influenced three psychological needs(autonomy, competence, relatedness) which led to the internalization of intrinsic motivation. The findings suggest Taekwondo coaches need to provide relatedness-supportive behaviors for Taekwondo trainees during training, which is more likely to bring about positive emotions and improved physical ability. Some implications were discussed in terms of the method of providing relatedness supports.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론
참고문헌

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0