인체를 강조한 근세 의상에 대한 복식 연구는 주로 16세기와 18세기에만 치중되어, 17세기 복식 연구는 미미하다. 17세기의 바로크시대는 청교도혁명과 계몽주의 등 사회 · 문화적 환경의 영향으로 이전의 르네상스시대와는 의상형태가 확연히 달라지고, 특히 한세기 내에서도 복식의 변화가 현저하여 복식연구에 있어 어느 시기보다도 중요하다. 그러므로 본 연구에서는 바로크시대를 3시기로 구분하여, 그 시대의 복식을 가장 잘 표현할 수 있는 시대극 중 각 시기별 복식을 분석함으로써, 사회 · 문화적 환경이 복식에 끼친 영향과 바로크시대 각 시기별 남녀 복식의 특징을 고찰하였다. 연구방법은 선행연구, 문헌을 통한 이론적 내용을 바탕으로, 바로크시대를 배경으로 한 영상매체중에서 바로크시대 복식 특성이 잘 표현된 영상매체를 선정하여 DVD 플레이어를 통해 시각적 분석을 하였다. 바로크시대 복식의 특징 분석에 적합한 영화〈사총사〉 27개, 〈삼총사 3D〉 25개, 〈레스터레이션〉 25개, 〈아이언 마스크〉 21개, 〈왕의 춤〉 25개, 〈영국식 정원의 살인사건〉 27개를 선정하여 분석하였다. 바로크시대 배경의 시대극 영화 중, 바로크시대 초기의 복식 특징이 잘 반영된 영화 〈사총사〉와〈삼총사 3D〉에서는 슬래쉬, 폴링 칼라, 둥근 스토마커 등을 통해, 16세기 말의 복식이 약간 유지되면서 네덜란드 영향으로 16세기와는 달리 검소하고 단순한 복식으로 변화된 점이 잘 표현되었다. 바로크 예술양식이 성행하던 17세기의 복식 특징이 잘 반영된 영화 〈레스터레이션〉, 〈아이언 마스크〉에서는 짧아진 푸르푸앵, 노출된 셔츠 등으로 바로크시대 중기의 자유분방함과 약동적인 복식 특징이 잘 부각되었다. 영화 〈왕의 춤〉,〈영국식 정원의 살인사건〉에서는 퐁탕주, 버슬 스타일, 쥐스토코르 등으로 바로크시대 말기의 복식특징이 잘 표현된 화려함이 극치를 이루었다. 이 연구는 향후 바로크시대를 배경으로 한 시대극 영화의상 연구의 기초 자료로 활용될 것이다.
Research on costumes during the modern period highlighting body line has been done focused on those in the 16th and 18th centuries, and costume research into the 17th century is very rare indeed. Costume in the baroque period during the 17th century was influenced largely by sociocultural environments such as the puritan revolution and the enlightenment and as a result, it showed quite different costume patterns relative to those in the renaissance. Given that change of costume trends may be quite remarkable even within a century, this baroque period may be more important than any other periods for costume research. Thus, this study divided the baroque period into three parts and analyzed costume by each part using historical dramas that could show most effectively the costume of any relevant period. And then it examined the impacts of sociocultural environments on the costumes as well as characteristics of man and woman costumes by each part of the baroque period. The study carried out visual analysis through DVD player by selecting video media expressing features of baroque costume properly out of visual media based on the baroque period on the basis of theoretic contents through preceding researches and literature. For an empirical study, this study analyzed baroque costume expressed in the movie. Of 27 costume in the movie 〈The Four Musketeers〉, 25 in the movie 〈The Three Musketeers〉, 25 in the movie 〈Restoration〉, 21 in the movie 〈The Man in The Iron Mask〉, 25 in the movie 〈The King Is Dancing〉 and movie 27 in the movie 〈The Draughtsman`s Contract〉, this study selected and researched costume suited to express characteristics of baroque costumes. for an empirical study. Of historical play movies with the background of the baroque period, movie 〈The Four Musketeers〉 , 〈The Three Musketeers 3D〉 well reflecting the features of costume in the early baroque period, used slash, rounded stomacher and properly expressed the change of costume to plain and simple style influenced by the Netherlands unlike the 16th century, while maintaining some parts of costume prevailed in the end of 16th century. Movie 〈Restoration〉 , 〈The Man in The Iron Mask〉 well reflecting the features of costume in the mid baroque period - peak time of baroque art style - highlighted free and dynamic features of costume using shortened pourpoint and exposed shirt. On the other hand, movie 〈The King Is Dancing〉 ,〈The Draughtsman`s Contract〉 using fontange, bustle style, justaucorps, reached the height of gorgeousness of costume, reflecting the style toward the end of the baroque period. In the future, this study is going to be used as basic data for research on movie costume of historical dramas against a backdrop of the baroque period.