메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최연희 (경북대학교) 정창숙 (대구한의대학교) 유준옥 (경북대학교) 형나겸 (경북대학교)
저널정보
한국보건간호학회 한국보건간호학회지 한국보건간호학회지 제31권 제3호
발행연도
2017.12
수록면
505 - 517 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: This study was conducted to investigate factors affecting the somatizationof 4th grade elementary school students in South Korea. Methods: The research used cross-sectional data of 2,031 first grade elementary school students that participated in 4th-year Korean Children and Youth Panel Survey (KCYPS). Data analysis, which included descriptive statistics, t-tests, one-way ANOVA, Pearson’s correlation, and hierarchical regression,was performed using SPSS/WIN 23.0. Results: Aggression (r=0.60, p<0.001) and depression (r=0.69, p<0.001) showed significant positive correlation, while affection (r=-0.22, p<0.001), reasonable explanation (r=-0.28, p<0.001), peer relationship (r=-0.06, p=0.001), and teacher relationship (r=-0.20, p<0.001) were negatively correlated with somatization of elementary school students. Hierarchical regression analysis revealed that depression (β=0.52, t=25.52, p<0.001), aggression (β=0.27, t=13.30, p<0.001), reasonable explanation (β=0.05, t=2.99, p=0.002), and affection (β=0.04, t=2.13, p=0.031) were significant predictors of somatization. This regression model has an explanatory power of 52.8%. Conclusion: To reduce somatization, it is necessary to develop a therapeutic intervention to change student emotions into a positive coping mechanism and strategy. The results of this study will contribute to the development of programs and practices for healthy school life.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
References
ABSTRACT

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-512-001673016